HJEMMEBANE:  Gitarist Hedvig Mollestad Thomassen hadde med seg trioen sin med Ivar Loe Bjørnstad og Ellen Brekken hjem til Ålesund og Ungjazzfestivalen lørdag kveld. FOTO: TERJE MOSNES
HJEMMEBANE: Gitarist Hedvig Mollestad Thomassen hadde med seg trioen sin med Ivar Loe Bjørnstad og Ellen Brekken hjem til Ålesund og Ungjazzfestivalen lørdag kveld. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

OBS: Jazztalenter i farta

Den første Ungjazzfestivalen i 1999 var en viktig talentmønstring for norsk jazz. Den 10. har vist at festivalen fortsatt har sin berettigelse.


ÅLESUND (Dagbladet): I dag avsluttes den 10. Ungjazzfestivalen i Ålesund. Uten å kunne konkurrere med den gryende cupfinalefeberen som temperaturhever i vestlandsbyen, har den vitaliserte festivalen dokumentert solid rekruttering i norsk jazz og forsvart sin plass på festivalkartet.

«Påfugler»
- Kjempegøy å få være med her, sier Kristoffer Eikrem (22), trompeter i trioen The Peacocks som spilte åpningskonsert torsdag kveld. I likhet med de to andre «påfuglene», pianisten Dag-Filip Roaldsnes (26) fra Valderøya utenfor Ålesund og bassist Adrian Myhr (27) fra Trondheim, er moldenseren Eikrem student ved Norges musikkhøgskole i Oslo, og som dem har han The Peacocks som ett av flere bandprosjekter.

Trioen opererer i forlengelsen av den moderne amerikanske jazzen, akustisk og melodibasert, og imponerte i så vel egne komposisjoner som standardlåter.

- Jeg synes det er fint med en festival øremerket unge, lovende musikere. I år ser det ut som om arrangørene har klart å få med mange fra videregående-nivå også, og det er bra, istemmer bassist Myhr. Han har deltatt på Ungjazzfestivalen før, og det samme har pianist Roaldsnes som startet «ungjazzkarrieren» som frivillig ryddegutt allerede under 2000-festivalen, da band som Come Shine, Krøyt, Wibutee, Motif, Urban Connection og Håkon Kornstad Trio var «up and coming»-artister.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ryddegutt
—Jeg har et veldig nært forhold til Ungjazzfestivalen. Den aller første jazzkonserten jeg var på, var en festivalkonsert med Ola Kvernberg, Mats Eilertsen og og Tord Gustavsen. Tord kom inn som erstatning for en indisponert Jimmy Rosenberg, sier Roaldsnes og fortsetter:

—90-åra var en helt spesiell tid da en veldig sterk norsk musikergenerasjon kom fram i lyset. Gunnar Mjaaland, som startet Ungjazzfestivalen i 1999, var inspirert av alt det nye som skjedde rundt Blå i Oslo, og på det tidspunktet ble festivalen en både riktig og viktig synliggjøring av den unge norske jazzen. Den rollen bør Ungjazzfestivalen fortsatt kunne spille, for det skjer mye nå også.

Solid
The Peacocks har ikke vært alene om å imponere i Ålesund disse dagene. Den lokale kvintetten SQuintet viste solid omgang med standardlåter fredag kveld, og pur unge band som Snirkel fra Ålesund og NoName Quintet fra Molde satte også farge på de to første festivalkveldene.

Aller sterkest inntrykk gjorde likevel trioen Eberson/Eberson/Baar seint fredag kveld.

Marte Eberson, el-piano; Jon Eberson, el-gitar og Jon Audun Baar, trommer, serverte en bluesfylt jazzrockkonsert med en energi som reduserte far-og-datter-i-samme-band-poenget til en parentes i løpet av noen få takter.

Pris til Hedvig
Også avslutningskvelden lørdag bød på gode konserter, etter at skodde på Vigra førte til at konsertene med Dance of the Flight Attendants og plateaktuelle Hedvig Mollestad Trio ble kraftig forsinket.

Med saksofonistene Mette Rasmussen og Hanna Paulsberg i front ledet bassist Dan Peter Sundland sin kvartett gjennom sine egne, originale komposisjoner.

FORNØYDE:  The Peacocks trivdes på Ungjazzfestivalen. Fra v. Dag-Filip Roaldsnes, Adrian Myhr og Kristoffer Eikrem. FOTO: TERJE MOSNES
FORNØYDE: The Peacocks trivdes på Ungjazzfestivalen. Fra v. Dag-Filip Roaldsnes, Adrian Myhr og Kristoffer Eikrem. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer

Gitarist Hedvig Mollestad Thomassen kvitterte for Ungjazzprisen 2011 med et rivende powertriosett sammen med bassist Ellen Brekken og trommeslager Ivar Loe Bjørnstad.

Den plateaktuelle trioen må være en av de aller mest vitale nykommerne på den norske jazzens hovedscene nå, med presisjon, kreativitet og kontroll som gjør den til en rocka fryd også for finstilte jazzører.

Også i 2012
Selv om publikum knapt kjente sin besøkelsestid verken torsdag kveld, fredag kveld eller under formiddagsarrangementene lørdag, går Jazzsirkelen i Ålesund trøstig i gang med en ny Ungjazzfestival i uke 39 neste år. Arrangørene har fortsatt tro på ideen om et årlig utstillingsvindu for ung norsk jazz. Målsettingen er å gradvis gjøre festivalen litt mindre lokal og litt mer nasjonal i snittet, og gode støttespillere gjør foreløpig avhengigheten av billettinntekter beskjeden.

ORIGINALE: Dance of the Flight Attendants spilte originalmateriale med originalt lydbilde. FOTO: TERJE MOSNES
ORIGINALE: Dance of the Flight Attendants spilte originalmateriale med originalt lydbilde. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer