Odd Nerdrum velter seg i tabuer - igjen.

TØNSBERG (Dagbladet): Han sier det ikke, men veit det godt: Nå blir det bråk igjen. I morgen åpner en utstilling hvor Odd Nerdrum velter seg i tabuer igjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Hadde jeg vært kunstner, måtte jeg sluttet å male for lenge siden. Jeg måtte jobbet med konseptkunst og genmanipulasjon på dyr, sier Odd Nerdrum.

Lørdag åpner hans nye utstilling på Haugar Kunstmuseum. Et selvportrett som gråtende og en trio som gjør sitt fornødne på et lavaskjær, «Morgen på Dritskjær», vil skape reaksjoner. Dritescenen er vakkert framstilt og med en sakral stemning, proppet med symbolikk. Men det er et tabu like fullt. Kroppsfunksjonene skal man ikke snakke om, og enda mindre framstille på maleri som noe vakkert. Han har gjort det likevel, i tradisjonell nerdrumsk stil.

- I kunsten, sier Nerdrum, er det tre tabuer: Begavelse, mesterverket og det åpne, tillitsfulle ansikt.

Han kunne godt ha lagt til: Og kroppens måte å kvitte seg med avfallsstoffene på. Tidligere har han malt en pissende kvinne og en som slapp ut avfallet analt, («Skumring»). Denne gangen er det en trio, en ferm kvinne, en mann og en...

- En mann til. Ja, det er kanskje litt androgynt ute på høyrekanten, vedgår kitschmaleren nikkende, med et fornøyd flir.

Han er godt fornøyd med bildet, plasseringen det har fått og belysningen museumsdirektør Jan Åke Petterson har gitt det.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer