Odd Nerdrum velter seg i tabuer - igjen.

TØNSBERG (Dagbladet): Han sier det ikke, men veit det godt: Nå blir det bråk igjen. I morgen åpner en utstilling hvor Odd Nerdrum velter seg i tabuer igjen.

- Hadde jeg vært kunstner, måtte jeg sluttet å male for lenge siden. Jeg måtte jobbet med konseptkunst og genmanipulasjon på dyr, sier Odd Nerdrum.

Lørdag åpner hans nye utstilling på Haugar Kunstmuseum. Et selvportrett som gråtende og en trio som gjør sitt fornødne på et lavaskjær, «Morgen på Dritskjær», vil skape reaksjoner. Dritescenen er vakkert framstilt og med en sakral stemning, proppet med symbolikk. Men det er et tabu like fullt. Kroppsfunksjonene skal man ikke snakke om, og enda mindre framstille på maleri som noe vakkert. Han har gjort det likevel, i tradisjonell nerdrumsk stil.

- I kunsten, sier Nerdrum, er det tre tabuer: Begavelse, mesterverket og det åpne, tillitsfulle ansikt.

Han kunne godt ha lagt til: Og kroppens måte å kvitte seg med avfallsstoffene på. Tidligere har han malt en pissende kvinne og en som slapp ut avfallet analt, («Skumring»). Denne gangen er det en trio, en ferm kvinne, en mann og en...

- En mann til. Ja, det er kanskje litt androgynt ute på høyrekanten, vedgår kitschmaleren nikkende, med et fornøyd flir.

Han er godt fornøyd med bildet, plasseringen det har fått og belysningen museumsdirektør Jan Åke Petterson har gitt det.

Drit og verdighet

- Gud så nydelig! Det var praktfullt belyst, da. Men tror du folk vil se det ? De vil neppe se at bildet har en verdighet . Alt er utført med verdighet. Det er ikke noe frastøtende ved dette, synes jeg, sier Nerdrum, vel vitende om at han setter museumsgjengernes toleranseterskel på en liten prøve.

DRITT I SOLOPPGANG:  -Bildet er utført med verdighet og kroppsfunksjonene er ingenting å skamme seg over, sier Odd Nerdrum. Hans bilde «Morgen på Dritskjær» er det emst monumentale på utstillingen som åpner på Haugar kunstmuseum lørdag.
DRITT I SOLOPPGANG: -Bildet er utført med verdighet og kroppsfunksjonene er ingenting å skamme seg over, sier Odd Nerdrum. Hans bilde «Morgen på Dritskjær» er det emst monumentale på utstillingen som åpner på Haugar kunstmuseum lørdag. Vis mer

- Kroppsfunksjonene, vi er jo dømt til å være i denne situasjonen innimellom. De gamle grekerne skammet seg da ikke over kroppsfunksjonene. Skambegrepet var det kristendommen som påførte oss. Det er kanskje første gang i verdenshistorien at dritescenen blir heroisert, undrer Nerdrum, og gransker de størknede sporene på Dritskjær.

Dum som en...

Sommerutstillingen inneholder totalt sju blodferske Nerdrum-bilder. Kitschmaleren finner seg godt til rette her, til tross for at det er et kunstmuseum .

- Marcel Duchamps sa «dum som en maler», da han skulle beskrive noe forskrekkelig dumt ...Men i dag kan man si «dum som en kunstner», smiler kitschmaleren.

- Kunstnere lider av mangel på selvstendig tankegang. Alt de presterer i intervjuer er ting som er sagt av andre før. For eksempel: «Jeg vil være meg selv.» Samtidig sier de «jeg vil følge med i tida». Det er en selvmotsigelse. Er det ikke rom for selvstendig tenkning? Dyktighet i kunsten er et håpløst prosjekt. Det er rett og slett tabu, konstaterer Odd Nerdrum, og gransker et selvportrett av en middelaldrende mann som gråter og er sterkt plaget. I kontrast til den selvhevdende, stolte mannen med full reisning i «Selvportrett i gyllen kappe».

- Jeg ville male et portrett som er så kitsch at det gjør «Gråtende gutt» til kunst i forhold... Min far døde mens jeg holdt på å male det i våres. Like før sa han at jeg aldri hadde vært så langt nede som han, aldri hadde ligget helt på knærne. Så jeg malte det som en illustrasjon på det å være så langt nede at man ligger på knærne. Det griper folk. Derfor er det kitsch. Det er det som skiller kitsch fra kunst. Kunst beveger ikke.

DRITT I SOLOPPGANG: -Bildet er utført med verdighet og kroppsfunksjonene er ingenting å skamme seg over, sier Odd Nerdrum. Hans bilde «Morgen på Dritskjær» er det emst monumentale på utstillingen som åpner på Haugar kunstmuseum lørdag.