Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

«Saint Maud»

- Ødelegger nervene

Skrekkfilm med gode skussmål har fått norgespremiere.

ANGSTSKAPENDE: Fra A24, studioet bak «Hereditary», «Midsommar» og «The Witch», kommer «Saint Maud». En psykologisk skrekkfilm som gir et ubehagelig innblikk tro, galskap og frelse. Norgespremiere er 17. juli. Video: Selmer Media Vis mer

Coronapandemien gjør at kinopremierene de neste åra har transformert seg fra en markedskalkulert og pent stablet slippkø, til å innta formen av en runde med to og femti plukk opp.

Det komplette rotet som følge av at innspillinger utsettes, at bookede skuespillere, regissører, locations og filmfolk plutselig ikke er tilgjengelig, og at filmer holdes tilbake i vente på bedre tider, vil prege kinobransjen i lang tid.

På kino i juli

Etter hvert som smittevernseglene lettes på, våger enkelte seg likevel ned på golvet for å rydde, og den etterlengtede skrekkfilmen «Saint Maud» er en av flere utsatte filmer som har fått ny premieredato i sommer.

Av andre julifilmer er norske «Knerten og sjøormen». Både regissør Christopher Nolans enorme prosjekt «Tenet», som er delvis spilt inn i Oslo, og Disneys «Mulan» er nylig utsatt til august. Fredag hadde kritikerroste «The King of Staten Island» og «Onkel» premiere.

- En forførende renneløkke

I skrekkfilmens verden er det likevel «Saint Maud» som ligger an til å bli sommerens hit. Den kommer fra produksjonshuset A24, som også står bak kvalitetshorror som «The Witch», «Hereditary» og «Midsommar». «Saint Maud» er regissør Rosie Glass' debutfilm.

Traileren er nylig sluppet, og ut fra sniktitten kan det se ut som beskrivelsene fra anmelderne ikke kommer til kort:

«Nerveødeleggende psykologisk skrekk», mener Screen Daily.

«En forførende renneløkke som strammes sakte», noterer Collider.

HJEMMEPLEIER: Skuespiller Morfydd Clark omfavner galskapen i rollen som Maud. Foto: Selmer Media
HJEMMEPLEIER: Skuespiller Morfydd Clark omfavner galskapen i rollen som Maud. Foto: Selmer Media Vis mer
ET ODD PAR: Fanatikeren Maud og fritenkeren Amanda (spilles av Jennifer Ehle) gir grobunn for skarpe kontraster. Foto: Selmer Media
ET ODD PAR: Fanatikeren Maud og fritenkeren Amanda (spilles av Jennifer Ehle) gir grobunn for skarpe kontraster. Foto: Selmer Media Vis mer

Karakterkontraster

Skrekkfilmen handler om tidligere sykepleier Maud (Morfydd Clark) som får jobben med å stelle den verdenskjente, men døende, danseren Amanda Köhl (Jennifer Ehle).

Maud er blitt sterkt troende etter en alvorlig og obskur hendelse på sin tidligere arbeidsplass. Den intellektuelle kunstneren Amanda er Mauds rake motsetning, og pleieren ender med å gå fanatisk til verks for å redde danserens sjel fra evig fortapelse. Koste hva det koste vil.

Gode skussmål

De få som allerede har sett og rapportert nevner «Eksorsisten» som en referanse, og det skal være filmens elegante og stramme oppbygning, kombinert med en svært overraskende og sjokkerende slutt, som gjør at filmen har oppnådd en score på over 90 prosent på Rotten Tomatoes.

Dagbladets skrekkfilmeksperter, Pål Gustavsen og Nils Brodersen i Blodklubben, inkluderte tidligere i vinter «Saint Maud» i oversikten over årets mest etterlengtede skrekkfilmer.

6. juli 2020 ble Dagbladet informert om at «Saint Maud» ikke får norgespremiere 17. juli likevel. Premieren er utsatt til en gang i august.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!