LATINJAZZ:  Altsaksofonisten Miguel Zénon har tatt jazzgrep om musikken fra sitt hjemlige Puerto Rico på sitt nye album. FOTO: AFP/SCANPIX
LATINJAZZ: Altsaksofonisten Miguel Zénon har tatt jazzgrep om musikken fra sitt hjemlige Puerto Rico på sitt nye album. FOTO: AFP/SCANPIXVis mer

Offensive altsaksofonister

Rudresh Mahanthappa og Miguel Zénon blåser nytt liv i både instrumentet og jazzens fusjoneringstradisjon.

ALBUM: Tross en rik tradisjon har altsaksofonen havnet litt i skyggen av storebror tenorsaks i de siste 30-40 åras jazz. Ruvende tenorister som John Coltrane og Sonny Rollins har -  både i USA og Norge - fått flere markante arvtakere enn hva som er blitt alt-størrelser som Charlie Parker, Ornette Coleman og Phil Woods til del, men gjennom det siste tiåret har to altsaksofonister vunnet stadig stigende ry som både instrumentalister og stilskapere:

Rudresh Mahanthappa (40) og Miguel Zénon (35).

RUDRESH MAHANTHAPPA: Vellykket amerikansk/indisk fusjonering.
RUDRESH MAHANTHAPPA: Vellykket amerikansk/indisk fusjonering. Vis mer

MAHANTHAPPA og Zénon er amerikanske statsborgere, har vært innom jazzcolleget Berklee i Boston og  har mottatt flere høythengende utmerkelser, som eksempelvis Guggenheim-stipendet. Begge har markert sterk interesse for å kombinere jazz med musikk fra sine respektive etniske bakgrunner, og på sine nye plater er det dette de reindyrker.

For Mahanthappa - oppvokst i Colorado - betyr det moderne jazz og sør-indisk klassisk musikk på «Samdhi», mens Zénon - oppvokst i Puerto Rico - tar for seg fem av de viktigste komponistene innen den puertoricanske populærmusikken fra forrige århundre på «Alma Adentro. The Puerto Rican Songbook».

«SAMDHI» er sanskrit for «skumring» eller «mellomfase», og Mahanthappa har for anledningen alliert seg med el-gitaristen David Gilmore, el-bassisten Rich Brown, trommeslageren Damion Reid og perkusjonisten Anantha Krishnan.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sistnevntes indiske trommer bidrar naturlig nok sterkt til at den ofte fusionklingende musikken skiller seg fra tradisjonell amerikansk fusion.

MIGUEL ZÉNON: Puertoricanske standarder i luksustapning.
MIGUEL ZÉNON: Puertoricanske standarder i luksustapning. Vis mer

Men også Mahanthappas toneganger bærer bud om at han har tilegnet seg mye av den sør-indiske musikktradisjonen, og albumet vekker umiddelbart assosiasjoner til John McLaughlin, L. Shankar og andres indisk musikk/jazz-fusjoner på 70- og 80-tallet.

I likhet med Zénon oppviser Mahanthappa hurtighet og tonekontroll i særklasse der han spinner finmaskede nett og strekker noen lengre spenn, og sammen med Gilmore gjør han et par halsbrekkende unisonforløp og dialoger til høydepunkter på et friskt og engasjerende album.

ZÉNON stiller med pianist Luis Perdomo, bassist Hans Glawischnig og trommeslager Henry Cole, den supre kvartetten han har hatt siden 2005. Med Guillermo Klein som orkestrator for et blåserensemble i tillegg, nærmer han seg den puertoricanske sangboka slik amerikanske jazzmusikere tradisjonelt har gjort musikal- og slagerlåter til jazzstandarder: Ved å spille iørefallende temaer streit over forseggjorte harmoniske og rytmiske bakgrunner, og deretter ta ut låtenes harmoniske potensial i improvisasjoner.

Musikken på «Alma Adentro» holder den karibiske pulsen og sensualiteten/melankolien høyt i hevd, men i meningsfylt samklang med Zénons amerikanske jazzsensibilitet.

STEINAR AADNEKVAM: Brasiliansk fra en bergensk globetrotter.
STEINAR AADNEKVAM: Brasiliansk fra en bergensk globetrotter. Vis mer

Resultatet er original og appellerende «latinjazz» - i det upresise begrepets beste forstand.

GITARISTEN Steinar Aadnekvam (27) følger opp fjorårsdebuten «Simple Things» med «Abacaxeiro», innspilt i Recife, Brasil. Aadnekvams på et par unntak (bl a «Round Midnight») nær egenkomponerte suite «skildrer» en dag fra morgengry til kveldsstemning i utkanten av regnskogen, en truet idyll der lukten av brent skog og lyder fra fugler, frosker og insekter er påminnelser om situasjonen.

Det samme ønsker Aadnekvam at albumet skal være, og sammen med fløytist/saksofonist Alexandre Ferreira, kontrabassist Junior Areia og perkusjonist Carlos Amarelo spiller han den temperamentfulle musikken med stort hjerte og ditto ferdighet.

Globetrotteren Aadnekvam er stadig en sjelden fugl i den norske gitaristfaunaen, og han blir ikke mindre interessant å følge etter denne brasilianske erklæringen.