LEDER

Dagbladet mener:

Offentlige prosjekter øker for mye i pris

De politiske beslutningstakerne har et betydelig ansvar.

OVERSKRIDELSER: Follobanen er blant prosjektene som er blitt langt dyrere enn antatt. Foto: Thorstein Bøe / NTB Scanpix
OVERSKRIDELSER: Follobanen er blant prosjektene som er blitt langt dyrere enn antatt. Foto: Thorstein Bøe / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert
Sist oppdatert

Offentlige prosjekter, særlig innen samferdsel, har en lei tendens til å bli mange ganger dyrere enn først antatt. NRK har gått gjennom 17 milliardprosjekter og kommet fram til at prisen i gjennomsnitt seksdobles før prosjektet er ferdig.

Når funnene er så konsekvente, vitner det om en mangel på ansvarlighet i flere ledd av prosessene, og om framgangsmåter som må endres. Det offentlige kommer til å få stadig større utgifter i åra som kommer, med klimaendringer, økende forsvarsbudsjetter og en eldrebølge på vei. Dersom det fortsetter på denne måten, vil det enten innebære at dyre prosjekter strander og at pengene som er brukt på dem går tapt, eller at ressurser må flyttes raskt fra felt som virkelig trenger dem. Det kan komme til å gjøre veldig vondt.

Det kan være mange og sammensatte årsaker til at initiativtakerne ikke budsjetterer høyt nok. Uventede konjunktursvingninger og mangel på nyttig presedens kan være blant dem. Men samtidig er det vanskelig ikke å se for seg at det også er tendenser i tida og ytre press som spiller inn når budsjettene overskrides, igjen og igjen. Effektivisering og kostnadssparing har lenge vært fyndord i det offentlige, og de som vil ha staten eller kommunen med på sin side, vet at det hjelper å presentere en håndterlig pris.

De siste årene har skandalene knyttet til private selskaper hyrt inn av det offentlige, Babcock og Veireno, vitnet om hvor galt det kan gå når det offentlige tror på at det er mulig å få et fullgodt tilbud til spottpris. Nasjonal transportplan har forlengst sprengt seg ut av alle opprinnelige rammer.

Regjeringen tok allerede i høst grep for å kunne kvalitetssikre offentlige investeringsprosjekter bedre. Dette er nødvendig, men det er ikke sikkert det er nok. NTNU-forsker Morten Welde har pekt på hvordan det særlig er i den tidlige fasen, mellom den første planleggingen og den endelige forpliktelsen fra politisk hold, de største overskridelsene skjer.

Dette gir de politiske beslutningstakerne betydelig kontroll, og ansvar. Det innebærer at de også må tenke nøye gjennom hva det er de premierer, og i hvilken grad de direkte eller indirekte signaliserer at det viktigste ved et prosjekt er at det er billig.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer