Både i den daglige debatten og i utformingen av norsk sikkerhets- og utenrikspolitikk, er det én ting så å si alle aktører påberoper seg, nemlig folkeretten. Det finnes knapt en eneste meningsbærende aktør i Norge som åpent og utilslørt maner til at Norge ikke skal bry seg om internasjonal lovgivning i vår praksis på den internasjonale arenaen. Så langt, så greit. Det er betryggende å vite at politiske krefter i en småstat gir uttrykk for enighet om viktigheten av en internasjonal og forutsigbar rettsorden. Dette gjelder både reglene for når det lov å bruke makt mot andre land, "jus ad bellum", og reglene for hvilke regler partene må følge i krig, såkalt "jus in bello".
Utfordringen oppstår når ulike grupper har vidt forskjellige forståelser av hva folkeretten faktisk er, hvordan den virker, og hva som skal til for å styrke den. I Norge er debatten om folkeretten, på tross av tilsynelatende konsensuspreg og enighet blitt svært politisert de seinere årene. Hvordan man tolker folkeretten i praksis blir gjerne bestemt ut ifra hvordan man posisjonerer seg overfor andre internasjonale problemstillinger, som NATO-medlemskap og graden av samkjøring med USA. Dette gjelder særlig i forhold til reglene for når det det er lov til å bruke makt mot en annen stat.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger