Ofret for husfreden

Det blåser på toppene, også i Teater-Norge. I går ble teatersjef Edvard Hoem ved Teatret Vårt i Molde ofret for husfreden. Årsak: Store samarbeidsproblemer og underskudd.

Det er mer regelen enn unntaket at det blir rabalder når en teatersjef går av. Og gå av, det gjør de stadig vekk. Når Edvard Hoem nå takker for seg ved Teatret Vårt i Molde, er det ingen oppsiktsvekkende nyhet i seg selv. Nationaltheatret:

1985- 1988: Kjetil Bang-Hansen

1988- 1990: Ellen Horn, Ole-Jørgen Nilssen og Sverre Rødahl

1990- 1992: Stein Winge

1992- 2001: Ellen Horn

2001- : Eirik StubøDet Norske Teatret:

1990- 1997: Otto Homlung

1997- : Vidar SandemOslo Nye Teater:

1989- 1996: Janken Varden

1996- : Kjetil Bang-HansenDen Nationale Scene:

1986- 1996: Tom Remlov

1996: Ketil Egge

1997: Aksel-Otto Bull (engasjert)

1. januar til 1. mars 1998: Lars Arrhed

Fra 2. mars 1998: Bentein BaardsonTrøndelag Teater:

1986- 1989: Otto Homlung

1989- 1992: Helle Ottesen

1992- 1997: Terje Mærli

1997- 2000: Ola B. Johannessen

2000- : Catrine Telle

Budsjettoverskridelser og høyt spill på halte hester har dyttet mang en eks-skuespiller eller eks-instruktør ut av teatersjefsstolen. Bare på nittitallet har det vært flere turbulente sjefsskifter rundt omkring i landet.

- At Hoem slutter, har ingen ting med kunstneriske eller økonomiske forhold å gjøre. Vi måtte rett og slett rydde opp i et samarbeidsproblem som ikke lot seg løse, sier styreleder Per Arne Skomsø til NTB.

Han presiserer at det ikke er mistillit til Hoem fra styret som er bakgrunnen for den noe dramatiske sortien.

Håpløst klima

Edvard Hoem slutter trolig 18. juli, når Shakespeare-oppsetningen «Richard III» med Sven Nordin i hovedrollen er avsluttet. Så ille har problemene vært, at Hoem tror det må arbeides med det interne samarbeidsklimaet daglig i denne perioden.

Edvard Hoem sier selv at Shakespeare-oppsetningen «Kjøpmannen i Venedig» har vært en fadese publikumsmessig. Teatret har tapt 534000 kroner i forhold til budsjett bare siden nyttår fordi publikum har sviktet.

Never ending story...

I Trondheim er Ola B. Johannessens tid som sjef over neste høst, etter en opprivende og dramatisk konflikt med styret og de ansatte om driften av teatret. Johannessen går av ett år før tida.

14. juni blir Catrine Telle ansatt som teatrets nye sjef. Telle ble «nesten» teatersjef ved den Nationale Scene (DNS) i Bergen i 1996, da Ketil Egge var i tvil om han skulle ta jobben.

DNS har hatt sin dose sjefstrøbbel de siste åra også. Instruktør Aksel-Otto Bull måtte steppe inn som midlertidig sjef i ett år da sykdom tvang Egge ut av jobben i 1996. Styret ved DNS ble splittet og delt under ansettelsen av ny teatersjef. Svein Sturla Hungnes var allerede kommet til Bergen da styret sprakk og det nye styret gikk inn for den unge svensken Lars Arrhed til jobben. Han holdt i to måneder, før han vendte nesa mot Sverige igjen.

Siden er det Bentein Baardson som har fått bergenserne under kontroll. I 1988 måtte Kjetil Bang-Hansen ta med seg hatten sin fra Nationaltheatret etter en total fiasko med «Den glade enke». Åtte år seinere overtok han sjefsstolen på Oslo Nye Teater, hvor Janken Varden trakk seg ett år før kontrakten hans løp ut. Stein Winge satt som sjef på Nationaltheatret i to år, men i 1992 gikk han av under stort rabalder og ble erstattet av Ellen Horn . Horn blir sittende ut neste år, før Rogaland Teaters Eirik Stubø tar over. Og sånn fortsetter det. Personstrider, pengemangel, uenighet om repertoar og kunstnerkrangler ligger bak de dramatiske omveltningene på toppen av norsk teater.

Middelaldrende menn

Men noen endringer kan skimtes bak alt bråket: Trøndelag Teater får nå sin andre kvinnelige teatersjef i Catrine Telle. Helle Ottesen styrte teatret med fast hånd fra 1989 til 1992. Og Eirik Stubø er bare 33 år gammel, og overtar også etter en kvinne. Sammen representerer de to kanskje starten på en aldri så liten variasjon fra de middelaldrende menn som stort sett har hatt monopol på norske teatre.

MÅ GÅ: Forfatteren og dramatikeren Edvard Hoem fikk styret og de ansatte mot seg på grunn av sin lederstil.