Oftebro mot Hjeltnes

Høstens store TV-duell vil stå mellom Nils Ole Oftebro og Arne Hjeltnes. Samtidig som TV2 sender storsuksessen «Gutta på tur», viser TV3 «Robinsonekspedisjonen». TV3 har brukt over 20 millioner kroner på kanalens største satsing noensinne, og trenger en halv million seere for å være fornøyd.

TV3 har ikke råd til å bomme når de starter høstoffensiven søndag 19. september klokka 20.00. Med Nils Ole Oftebro som programleder tar kanalen kampen opp mot reklamekanalenes storebror, TV2, i søndagskveldens beste sendetid i høst. Det kan bli knalltøft, for NRK1 melder seg også på i konkurransen med såpesuksessen «Offshore» til samme tid.

På tur

Når TV2 i oktober starter med seks nye «Gutta på tur»-programmer, har TV3 allerede vært på lufta med fem av sine første Robinson-ekspedisjoner.

Det er dette forspranget TV3 håper skal berge TV-høsten for dem.

- Når seerne først har begynt å se «Robinsonekspedisjonen», blir de hekta. De går aldri tilbake til «Gutta på tur», sier Nils Ole Oftebro.

- «Gutta på tur» er et bra program, men det begynner å bli gammelt. «Robinsonekspedisjonen» er nytt. Og jeg tror vi går seirende ut av seerkampen, sier Oftebro.

TV3s kanalsjef Eivind Schackt bekrefter at det sto mellom søndag og mandag for «Robinson».

- Vi valgte vår beste TV-dag, søndag. Så får vi se hvordan det går. Men programmet koster oss så mye penger at vi ikke kalkulerer med overskudd det første året. Programmet skal være med på å gi oss flere seere i programmene før og etter også, tror Schackt.

Mens 2,3 millioner mennesker kan ta inn TV3 her i landet, har TV2 i alt 3,5 millioner potensielle seere.

Millionprosjekt

«Gutta på tur» har hatt oppimot en million seere på det meste, og er sammen med værdamene en av kanalenes største inntektskilder.

Det er de unge og kjøpesterke TV3 og annonsørene vil ha til skjermen under «Robinsonekspedisjonen». Hydro Texaco og Kodak har hver allerede betalt over én million kroner i sponsorpenger og har opsjon på flere sesonger dersom serien blir en suksess.

Men når hver av de 13 programmene koster om lag halvannen million kroner, trenger TV3 solide seertall og reklameinntekter for å få balanse i regnskapet.

Kanalen regner med en oppslutning på 200000- 300000 seere fra første program. Deretter må de ha en kraftig økning.

UT PÅ TUR: Nils Ole Oftebro og Arne Hjeltnes konkurrerer med hvert sitt tur-program.