Snakkis: Halie på Sentrum Scene under årets Bylarm. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
Snakkis: Halie på Sentrum Scene under årets Bylarm. Foto: Frank Karlsen / DagbladetVis mer

Bylarm:

Og årets Bylarm-vinner er ...

Hype, penger og terningkast.

Kommentar

BYLARM: De siste forsterkerne er plugget ut. Sibirkulda har sluppet taket. Anmelderterningene er lagt bort. Etter tre intense dager er Bylarm over for denne gangen. Spoler vi ett år tilbake ble Sigrid av mange kåret til festivalens «vinner». Så hvordan gikk det i år?

Det er lett å trekke fram Halie. 17 år, med «Skavlan»-debut uka før Bylarm. Hun var definitivt årets forhånds-snakkis, og hun leverte på scenen - selv om all opphaussingen kanskje la forventningslista i overkant høyt.

Stor sjekk: To tredjedeler av Sassy 009 tar imot stipend. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
Stor sjekk: To tredjedeler av Sassy 009 tar imot stipend. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

Skal vi derimot kåre en vinner i form av økonomisk uttelling, er det de tre jentene i Sassy 009 som kan vifte med sjekken. De sikret seg stipendet på 300 000 kroner fra Bylarm og Norsk Tipping som lørdag kveld ble delt ut til «Årets stjerneskudd». Stipendet er nytt av året, og skal rett og slett belønne artisten som utmerker seg aller mest under Bylarm.

- Sassy 009 skiller seg ut med sin kompromissløshet, internasjonalt potensiale, samtidig som de representerer en ny generasjon musikere i en mannsdominert sjanger, sier juryleder Limita Lunde.

Innbakt i denne begrunnelsen ligger det et annet viktig poeng; den gjennom alle tider mannsdominerte musikkbransjen er faktisk i ferd med å bli mindre mannsdominert. Og dette helt uten noen form for kjønnskvotering.

En gjennomgang av festivalprogrammet viser at cirka en tredjedel av artistene er kvinner eller band med kvinnelig frontfigur. Under Bylarm ble årets Nordic Music Prize delt ut til Susanne Sundfør. Forrige helg sikret Astrid S seg tittelen Årets spellemann. Begge har tidligere imponert på Bylarm.

Festivalstemning: Bylarm på Sentrum Scene. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
Festivalstemning: Bylarm på Sentrum Scene. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer

Som artister har de fortsatt å vokse ut av ung-og-lovende-formatet. Det samme gjelder forøvrig fjorårets Nordic Music Prize-vinner Jenny Hval, som i år sto på scenen både med det nye prosjektet Lost Girls og som Carmen Villain-gjest.

Flere av artistene Dagbladet har anmeldt denne helga har tidligere opptrådt på Bylarm, og nå tatt små eller store steg videre i karrieren. Ary og Fay Wildhagen er blant disse. Det tar nemlig tid å bygge en karriere.

I våre dager kan det virke som en hit og buzz på sosiale media er alt som skal til for å sende en artist mot stjernehimmelen. I realiteten krever det kanskje enda hardere arbeid enn tidligere. De fleste er i mye større grad enn før strømmingens tidsalder nødt til å prestere live - og på sosiale medier. At musikken er enklere tilgjengelig, betyr på ingen måte at det er enklere å nå gjennom.

Derfor er Bylarm stadig en viktig scene for artister i startgropa. Er de heldige får de et publikum og en medieoppmerksomhet de ellers bare kunne ha drømt om. Om begge deler uteblir, er det uansett et lite springbrett for framtida.

I år var det flere keyboard enn elektriske gitarer å se. Utviklingen i retning mindre indierock, mer rap, synthbasert pop og det Spellemannprisen så diffust kaller «urban» fortsetter. Og som flere ganger før markerte Bergen seg sterkt i ulike sjangre.

På den ferske singelen «Søndag» oppsummerer bergensduoen Lekende lett følelsen mange sitter igjen med etter å ha fordøyd tre dager med Bylarm: «Vi skal ikke gå i kirken, vi skal ligge under dynen. Alt det vi trenger det tar vi med i sengen. Syvende dagen det er vår-dag, slikke sår-dag, gnikke lår-dag.»

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.