...og det var det!

Den gode ideen er brukt opp.

For to år siden debuterte Multicyde med norske samples i en hiphop-kontekst, gjort på en utrolig sjarmerende og catchy måte. Resultatet var ikke banebrytende hip hop, men årets to beste pophits, «The Claptrap» og «Not For The Dough».

På «Multiplicity» er både den gode ideen og sjarmen brukt opp. Singlene «Catch Us» og «The Banger (La La)», basert på henholdsvis «Bullet Me» og «Take On Me», låt forslitte allerede første gang man hørte dem på radioen. Sample/covervalgene er i seg selv uhyre fantasiløse, men de er også utført helt uten den smarte og instinktive umiddelbarheten som preget 99-singlene. Nyversjonen av «Vårsøg», «A Better Day», er som skapt for radio. Det er problemet også; den er fin, men låter for selvfølgelig og kalkulert.

Man så tendensene på debuten, og på «Multiplicity» er savnet av interessante egenlåter prekær. Gruppas snille, konturløse og dovne pop-hiphop låter fryktelig passé. I forhold til den harde, kontante og minimalistiske hiphopen som er blitt dagens popmusikk, avslører Multicyde seg som sjanseløse og parkerte norske smågutter. Lars Larssen Naumann og Patrick Hauge har også det problemet at de som rappere mangler flyt, musikalitet og artikulasjon.

Silje «Anea» Haugum Nymoen er en strålende vokalist. Hun er med på å gjøre åpningslåta «Playgirl» til en smattende flørt, for øvrig den eneste låta på plata med seriøst bra beats. Men det er også det.