... og engelskmennene spør Toffen

LONDON (Dagbladet): På oppfordring fra engelske agenter har Toffen Gunnufsen kofferten full av norske CDer når han reiser til London. - Det er påfallende hvor liten tilgang engelskmennene har på norsk musikk, sier sjefen for Quart-festivalen.

-Akkurat nå er det mye oppmerksomhet rundt norske band. Til og med Billboard har tatt for seg den norske musikk-scenen. Da nytter det ikke å somle. Svenskene lar aldri slike sjanser gå fra seg, sier Gunnufsen.

Norsk treghet

Som sjef for Quart-festivalen er han gjevnlig i kontakt med musikkbransjens mektigste menn og kvinner. Han bekrefter at interessen for norske artister er stor for øyeblikket.

-I den siste tiden har jeg fått mange spørsmål fra engelske agenter som vil ha tips om spennende norske band, bekrefter festival-sjefen.

Denne helgen var han på plass i London for å overvære International Live Music Conference (ILMC), en bransje-konferanse hundre ganger større enn vårt hjemlige ByLarm, som nylig ble avholdt i Trondheim.

Bygger nettverk

Toffen Gunnufsen har systematisk bygd opp et nettverk av kontakter i utlandet. Han sier nettverk er like viktig i alle ledd av musikkbransjen, enten du kjøper eller selger band.

-Det hjelper ikke å sende presseskriv, uansett hva du holder på med, er hans erfaring.

Selv dro Toffen over nord-sjøen med kart over Kristiansand og bilder av festivalområdet for å drikke øl med engelske agenter på begynnelsen av 90-tallet.

-Den gangen var engelskmennene overasket over denne måten å møte nordmenn på. Nå er det heldigvis i ferd med å bli mer vanlig. Agentene må også synes; vi må ut og bygge en portefølje. Akkurat som bandene.