...og Kristopher Schau bare ler rått

Odd Nerdrum og medisinprofessor Ole Fyrand tillegger Kristopher Schaus «Forfall»-prosjekt kunstneriske motiver. Selv bare ler han rått.

Etter et døgn i friluft begynte alle reaksjonene hans uke i et utstillingsvindu hadde skapt, å gå opp for performancekunstneren og satirikeren Kristopher Schau.

- De forskjellige fortolkningene av «Forfall» er helt topp. Jeg synes det er helt supert at jeg blir tatt til inntekt for satire, kunst og samfunnskritikk. Nå flyter alt på en veldig fin måte. «Forfall» lever sitt eget liv, helt uavhengig av meg. Det forteller at prosjektet har vært vellykket, sier Schau smørblidt.Lørdag formiddag uttalte Odd Nerdrum til NRK P2s «Ukeslutt» at Kristopher Schau er den største norske kunstneren siden Kjartan Slettemark. Den slags uttalelser har overhodet ikke mediemanipulator Schau noe imot.

- Nerdrum er en klok mann, sier han fornøyd.

Kunstnerisk verdi

- Det er jo ikke kunst det du har drevet med den siste uka?

- Det at «Forfall» er blitt fortolket på så mange forskjellige måter, må jo bety at det har kunstnerisk verdi.

- Ole Fyrand plasserer deg innenfor dekonstruktivismen i performancekunsten. Hva er din kommentar til det?

- Jeg synes Fyrand sier det godt, svarer Schau med et rått flir.

Dagbladets mediekommentator Andreas Wiese undret seg tidligere i uka om Schaus forfall er en slags kommentar til det moderne samfunnet: et speilbilde av oss selv eller en kommentar til dekadansen. Schau selv er i god nyhumoristånd ikke fullt så reflektert.

- Jeg prøver å ikke kjede meg, forklarer han.

Men legger til:

- Ideen bak «Forfall» var bygd på at det aller viktigste for folk i dag er å holde seg i form. Det moderne menneske føler seg alltid på etterskudd i forhold til hvordan man skal holde seg i form. Det er bøker, det er blader, det er konstant fokus på det å holde seg i form. Jeg ville prøve å gå andre veien: Hvor langt ned kan man gå? Jeg ville lage en slags nedre fasit. Men tanken har vært å underholde, først og fremst underholde.

- Noen hevder du bedriver satire over reality-tv på høyt plan, og at «Forfall» er begynnelsen på slutten for reality-tv. Hva sier du til det?

Ikke satire

- Dette har ikke noe med reality-tv-satire å gjøre. «Forfall» er ikke satire. Jeg har hatt et ønske om å teste egne grenser. Sånn sett har dette vært en kjempelærerik uke.

- Er det et mål for deg å finne tabuer som ikke er brutt, og så bryte dem?

- Nei, jeg tenker ikke sånn på det. Men hvis jeg får en hårreisende dårlig idé - noe som ikke kan gå bra - så blir det gjerne så fristende at det må gjennomføres. Jeg er opptatt av forskning, av ukjent terreng.

Nei til fettsuging

Selv er Schau mest lei seg for de eksperimentene han ikke fikk utført.

- Jeg ville ha en feit mann inne hos meg som ble fettsugd. Så skulle slangen med fett gå rett i steikepanna, og så skulle jeg sitte i den andre enden og spise det, kanskje med en god flaske rødvin. Snakk om grotesk næringskjede! Det hadde vært et sterkt kunstnerisk uttrykk. Men jeg fikk nei. Jeg var også for klinisk juling. Det vil si at jeg skulle få bedøvelse i ansiktet, og så skulle en fyr stå og slå meg i trynet i et kvarter. Men jeg fikk nei til det også, dessverre.

Bok

I går lanserte Schibsted forlag Schaus «kokebok», kalt «Tendenser». Utover det vet han ikke hva framtida bringer. Men det er ikke noe som tyder på at Schau har tøyd grensene for siste gang. - Det som er så fint, er at det alltid er noe ugjort, avslutter han med en blanding av naivitet og faenskap.

UKAS MEST OMTALTE: Kristopher Schau ler av alle motivene han er blitt tillagt.Foto: ARNE V. HOEM