Og nå over til reklamen

Stéphanie Dumont er sikker på at hun stikker hånda inn i et vepsebol når hun nå skal debutere som skjønnlitterær forfatter. - Det er sikkert mange som er ute etter å ta meg.

Les anmeldelsen av «Trøbbel»

Den franske kvinnen med mange års fartstid og en prisbelønt historie i norsk reklamebransje har styrt skuta over til et nytt, dristig prosjekt: det skjønnlitterære markedet. Men hun holder seg tross alt i skjørtekantene. «Trøbbel» er en roman som henter sin handling fra reklamebransjen og Oslos uteliv, der vi møter art director Sarah Flor og hennes kompliserte forhold til kunstneren Simen.

Det er mange lett gjenkjennelige karakterer i boka - som Dorthe Skapell forkledd som Doris Skuppel med hønsehjerne, Knut Olsen som Kim Larsen, Bert Arnegren som Arne Berggren, Kiki Sørum som Pippi Norum og journalist Tina Wold som en miks av alle kvinnelige skribenter i Akersgata med bilde av seg selv på trykk. Deler av handlingen utspiller seg på autentiske restauranter i Oslo.

- Forbudt

Dumont blir ikke spesielt blid når jeg forteller henne at jeg synes at boka er heller dårlig, og kanskje aldri burde vært utgitt.

- Bokas form og innhold gjenspeiler det miljø som beskrives, derfor blir jeg ikke overrasket hvis anmeldere og andre reagerer negativt. Det virker som det er forbudt å skrive om mennesker i dagens Oslo. Jeg har også sett det flere ganger om utelivsromaner at miljøet i boka blir anmeldt før innholdet i den. Jeg tror det skyldes at det urbane miljøet er nytt i Norge ennå, sier Dumont.

Underholdning

- Jeg tror mange vil at boka skal være dårlig. Jeg har vært i mediene gjennom reklamebransjen. Enkelte mener sikkert at jeg bør holde meg der.

I fjor forlot Dumont Norge til fordel for London. Men jobben som senior creative i Cave, Anholt & Jonason ble en skuffelse.

- Det var helt annerledes enn jeg hadde forventet. Etter at jeg kom tilbake til Norge, følte jeg et behov for å fortelle hvordan jeg opplevde bransjen.

- En avsløring?

- I alle fall noe som var så nær sannheten som mulig. Det meste i boka er basert på reelle erfaringer. Enten personlig eller det jeg har hørt av andre.

- Boka er ganske overflatisk - er det noe du bevisst har valgt for å speile bransjen?

- Nå ønsket jeg først og fremst å skrive en roman som skulle være underholdende. Det er en beskrivelse av et miljø der det er mye prat.

- Kanskje er bransjen overflatisk om du ser den som en helhet. Men ikke nødvendigvis enkeltmenneskene som jobber der. Om boka er overflatisk eller ikke, får leseren avgjøre.

DEBUTANT: Stéphanie Dumont har gått på innsiden av reklamebransjen med sin debutroman «Trøbbel».