Årets MGP-deltakere har stort sett vært med før. Foto: Lars Eivind Bones
Årets MGP-deltakere har stort sett vært med før. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

MGP 2019:

Og taperen er ... Norge!

NRK har alt å tape på å vinne. Det kan forklare årets MGP-deltakere.

Kommentar

Som barn trodde jeg Melodi Grand Prix var en ekte talentkonkurranse. At norske hvemsomhelster kunne sende inn sine bidrag på kassett, og så var det de beste låtene som ble plukket ut til den norske finalen. Dette forklarte det meste: De ukjente artistene, de keitete framføringene og de, av og til, veldig dårlige låtene. Hvis det var uår i MGP, var det rett og slett fordi Norge ikke var bra på musikk det året.

Nå vet jeg selvfølgelig bedre. Per Sundnes ble tross alt rikskjendis for hit-teften som MGP-general. Han hadde evnen til å koble riktig artist opp mot riktig låtskriver. Det er helt mulig å sende inn bidrag til MGP, i 2017 var det for eksempel rekord på antall innsendinger, men hvilke låter og artister som havner i finalen er et nøye kuratert arbeid. En mix and match av artister, låtskrivere og image, tilsynelatende satt sammen etter følgende prinsipper:

1) Sjangerprinsippet: Pop, dance, rock, det må finnes en låt for enhver smak. MGP skal være årets bredeste underholdningsprogram på tv. Det skal samle befolkningen og alle bør kunne finne noen de liker. Og være villig til å betale fem kroner for å sende dem til Tel Aviv.

2) Kjønnsprinsippet: Det må være en mannemann med hår på brystet. Det må være en kvinnekvinne med kort kjole. Og så må det helst være alle mulige variasjoner mellom de to.

3) Glamprinsippet: Minst en artist må benytte seg av vindmaskin.

4) Utkantprinsippet: Det dummeste man kan gjøre er å ha for mange fra Oslo. Det er artister med lokal forankring som skaper engasjement. Det vet alle. Spesielt sms-avdelingen i NRK.

5) Bra, men ikke bra nok-prinsippet: Låtene må for guds skyld ikke være så bra at de kan vinne hele sulamitten. Det har ikke NRK råd til.

I år har MGP-redaksjonen tilsynelatende rendyrket dette siste prinsippet.

For dette er ren resirkulering av folk som har tapt før.

Det er en ting at Dagbladets anmelder, som mer enn gjerne kaster gla'terninger, ikke gir mer enn ett terningkast fem i sin gjennomgang av årets låter. Det er noe annet at årets artister først og fremst er en gjeng tidligere MGP- og realitydeltakere som aldri har nådd helt til topps. Flere av dem har vært med både en og to ganger tidligere - uten at du husker ansikt og låt av den grunn.

Gruppa Keiino består for eksempel av Tom Hugo Hermansen, som har vært med to ganger tidligere, Alexandra Rotan, som var med i fjor sammen med Stella Mwangi, og Fred Buljo, som har vært med i «Norske Talenter». Carina Dahl har vært med to ganger tidligere, uten å komme lenger enn til delfinalene i Steinkjer (2013) og på Ørlandet (2011). Mørland vant den norske finalen med «A monster like me» i 2015, en låt som jeg, uansett hvor mye jeg vrir hjernen, ikke klarer å huske hooken på.

Det er selvfølgelig fordi den ikke har en hook.

Likevel stakk Mørland av med seieren foran Erlend Bratland, som selvfølgelig også er med i Ingrid Berg Mehus har riktignok aldri vært med tidligere. Likevel er hun nok den med størst MGP-pondus, hun er dama Alexander Rybak sang om i «Fairytale».

Apropos Rybak: Da Norge måtte arrangere den internasjonale MGP-finalen i 2010, førte det til at NRK måtte selge rettighetene til fotball-VM til Viasat - og at tv-seriene «Koselig med peis», «Buzz Aldrin» og «Brødre» ble utsatt i flere år, ifølge Dagsavisen. Sendingen kostet 211 millioner kroner, 600 000 kroner per minutt.

NRK har alt å tape og ingenting å vinne på at en internasjonal seier. Da er det lett å spekulere på om det gir utslag i artistutvalget.

I ei tid der norske artister gjør det strålende internasjonalt, der norske låtskrivere stadig vekk har hatt en finger med i spillet på låter som klatrer oppover Billboard-lista, er det underlig at man ikke kan finne noen andre til årets MGP enn folk som har vært med - og tapt - tidligere.

Det vitner i hvert fall ikke om ambisjoner.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.