BEHOLDER REKLAME: TV 2 Sumo beholder reklamepauser i mange programmer. «The Stream» på nett inneholder både sponsorplakater og seks minutter reklame. Her ved programmets artistutviklere Espen Lind, Marion Ravn og Cato Sundberg. Foto: TV 2
BEHOLDER REKLAME: TV 2 Sumo beholder reklamepauser i mange programmer. «The Stream» på nett inneholder både sponsorplakater og seks minutter reklame. Her ved programmets artistutviklere Espen Lind, Marion Ravn og Cato Sundberg. Foto: TV 2Vis mer

Også betalende kunder må se reklame på TV 2 Sumo

Selv til flere hundre kroner måneden må seerne tåle lange reklameavbrudd hos strømmetjenesten.

Strømmetjenesten Sumo er TV 2s tilbud for kunder på nett, og finnes ikke i en gratis versjon.

Den absolutte minsteprisen for Sumo er 99 kr, men da får du kun tilgang til nyheter og aktualitetsstoff. For å se noe som helst mer er prisen minst 129 kroner i måneden. Skal du ha tilgang til det totale utvalget av underholdning, sport og film er prisen 449 kroner.

Men tross brukerbetalingen inneholder store deler av Sumo-utvalget reklamepauser på lik linje med vanlige tv-sendinger.

Seks minutter

Hvis du kjøper tilgang og for eksempel skrur på første sending av talentkonkurransen «The Stream» fra fredag, må du tåle seks minutter reklame midt i sendinga.

Også de såkalte sponsorplakatene før og etter hver del av den 53 minutter lange sendinga er beholdt bak betalingsmuren. I det hele tatt framstår programmer slik de også ser ut under vanlig tv-sending, bekrefter kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2.

– Dette er av praktiske grunner så vel som økonomiske. Sumo-brukere har alltid mulighet til å spole forbi reklame og sponsorbreaks dersom de ikke ønsker å se dette, skriver Dahl til Dagbladet i en e-post.

– Synes dere det er rimelig overfor abonnentene å inkludere reklame når de først har betalt for tilgang?

– At vi har kommersielle reklameinntekter på TV 2 Sumo bidrar til at vi kan ta en lavere abonnementspris ut mot brukere og fortsatt være lønnsomme. At vi holder abonnementsprisene så lave som mulig, mener vi er i forbrukers interesse, skriver Dahl.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TVNorge uten reklame

Ingen av de andre store strømmetjenestene påtvinger sine betalende kunder reklame på noe vis. Netflix og HBO Nordic, som kun opererer på nettet, har på dette tidspunktet ingen reklame i sine programmer.

Heller ikke Dplay, TVNorges nettløsning, har reklame i innholdet som tilbys betalende kunder. Her klippes reklamesnuttene vekk før innholdet legges på nett.

– Betalende Dplay-abonnenter ser våre programmer i sin helhet uten avbrekk. Unntaket er når du ser live-sendinger digitalt, da følger sendingene det som vises lineært, og avbrekkene blir med, forteller mediesjef Hanne McBride i TVNorge og Discovery Networks Norway.

– Hva tenker dere om at TV 2 ikke fjerner reklame fra innholdet de legger ut?

– Vi liker denne modellen, og tenker det strengt tatt ikke er vår oppgave å mene så mye om hva våre konkurrenter gjør.

Heller ikke Viasats strømmetjeneste Viaplay inneholder reklame i sitt programtilbud.

TV 3 relanserte nylig sin gratis nettløsning TV3 Play under navnet Viafree, og her må seeren regne med å forholde seg til sponsorplakater og reklamepauser som på «vanlig» tv. Viafree er derimot helt gratis å bruke.