Også Disney flykter fra Schau

Korstoget gir flere resultater.

Les også:

Kristen-aktivister tvinger Schau i kne

- Minner om muslimske fundamentalister

Dødssyndene på dvd til jul

(Dagbladet.no): I går vakte det sterke reaksjoner da det ble kjent at Maxbo, Opplysningen 1881 og Expert hadde tatt kontakt med TV 2 for å be om at deres reklamefilmer ikke blir vist i forbindelse med Kristopher Schaus humorprogram «De 7 dødssyndene».

Bakgrunnen var reaksjoner selskapene hadde fått, etter at den kristne avisa Norge i dag truet med å boikotte alle som annonserer rundt programmet.

Nå er det klart at også Disney vil distansere seg fra Schau-serien.

Opphever boikotten

BOIKOTTET: Flere selskaper vil nå distansere seg fra den kontroversielle komiserien «De 7 dødssyndene». Avbildet er programskaperne (fra venstre) Øystein Karlsen, Morten Ståle Nilsen og Kristopher Schau. Foto: FRANK KARLSEN
BOIKOTTET: Flere selskaper vil nå distansere seg fra den kontroversielle komiserien «De 7 dødssyndene». Avbildet er programskaperne (fra venstre) Øystein Karlsen, Morten Ståle Nilsen og Kristopher Schau. Foto: FRANK KARLSEN Vis mer

I forbindelse med det første programmet ble en reklamefilm for den nye dvd-utgaven av «Jungelboken» vist. Nå opplyser administrerende direktør Espen Solberg i Disney at det ikke vil skje i igjen.

Bjarte Ystebø, assisterende redaktør i Norge idag, er storfornøyd med avgjørelsen til den amerikanske underholdningsgiganten. Han opphever dermed boikotten av Disney.

- Selvsagt. Vi anbefaler ikke lenger boikott av Disney, 1881, Maxbo og Expert, da alle disse har gjort det klart at de ikke vil assosieres med Schaus program, sier han til egen avis.

Fortsatt boikotter imidlertid kristen-aktivistene selskaper som Coca Cola, Lilleborg, Hadeland Glassverk, RiksTV og Canal Digital. Sistnevte gjorde det i går klart at de ikke ville endre sin annonseavtale med TV 2.

- Det er TV 2 som selv forvalter redaktøransvaret og har ansvaret for sin programsetting. Jeg har tiltro til at TV 2 er seg dette ansvaret bevisst, forholder seg til redaktørplakaten og norsk lov, fortalte informasjonssjef Cathrine Barth-Nossum til Dagbladet.no.

Flere kan følge

Oppstyret rundt annonseboikotten har ført til mye uro, men i TV 2 tar man det foreløpig med stor ro.

Til TV 2s internavis avslører også salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll at flere har tatt kontakt med kanalen for å unngå å bli vist i forbindelse med dødssyndene.

Også Disney flykter fra Schau

- Samtidig har vi pågang fra annonsører som ønsker å nå nettopp dem som ser på dette programmet, sier Rosvoll.

Til Vårt Land sier også informasjonssjef Marianne Røiseland at flere annonsører enn Maxbo, Disney, Opplysningen 1881 og Expert kan komme til å trekke seg.

- Jeg ønsker ikke å gå ut med hvilke annonsører det dreier seg om, men det dreier seg om et høyere tall enn dem du her oppgir, sier hun.

TRAKK SEG: «De 7 dødssyndene» vil ikke vises med reklame for «Jungelboken» fra nå av.