En viktig del av den grønne klimapolitikken som ble servert i valgkampen, var dessverre skjemt av manglende internasjonal solidaritet. Vi opplevde at partier som kaller seg grønne, nærmest overbød hverandre med uholdbare utsagn om elbilers fortreffelighet. Nå er det på tide å se på realitetene, nemlig at også elbiler er årsak til stor grad av forurensing.
For en som er genuint opptatt av klima og miljø, er det totalt uforståelig at ikke såkalte grønne partier er opptatt av at politikken må bygge på internasjonal solidaritet, og ikke bare ta hensyn til hva som er best for oss i Norge. En grønn politikk må evne å knytte sammen nasjonale/lokale krav med internasjonale krav. Ellers ender det raskt opp i en sneversynt lokal sjåvinisme.
I argumentasjonen om renere luft lokalt i Norge har jeg ikke registrert at noen politikere er opptatt av forurensingen som påføres andre land – der elbilene produseres.
Hvorfor er ikke spørsmål om den totale globale forurensingen et hovedtema i den norske debatten?
Den globale forurensningen ved produksjon av en elbil er så omfattende at min nabo, som kjører ca. 10.000 km i året, faktisk kan kjøre sin seks år gamle dieselbil i over ti år før den har påført miljøet et tilsvarende CO2-avtrykk som en elbil har gjort allerede før den kommer ut fra fabrikken.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger