Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt: El-biler og avgifter

Også elbiler må betale bomavgift

Det er på tide å se på realitetene, nemlig at også elbiler er årsak til stor grad av forurensing.

TOTAL OVERSIKT: Hvorfor er ikke spørsmål om den totale globale forurensingen et hovedtema i den norske debatten, spør kronikkforfatteren. Her en Tesla til lading. Foto: Tore Meek / NTB Scanpix
TOTAL OVERSIKT: Hvorfor er ikke spørsmål om den totale globale forurensingen et hovedtema i den norske debatten, spør kronikkforfatteren. Her en Tesla til lading. Foto: Tore Meek / NTB Scanpix Vis mer
Meninger

En viktig del av den grønne klimapolitikken som ble servert i valgkampen, var dessverre skjemt av manglende internasjonal solidaritet. Vi opplevde at partier som kaller seg grønne, nærmest overbød hverandre med uholdbare utsagn om elbilers fortreffelighet. Nå er det på tide å se på realitetene, nemlig at også elbiler er årsak til stor grad av forurensing.

For en som er genuint opptatt av klima og miljø, er det totalt uforståelig at ikke såkalte grønne partier er opptatt av at politikken må bygge på internasjonal solidaritet, og ikke bare ta hensyn til hva som er best for oss i Norge. En grønn politikk må evne å knytte sammen nasjonale/lokale krav med internasjonale krav. Ellers ender det raskt opp i en sneversynt lokal sjåvinisme.

I argumentasjonen om renere luft lokalt i Norge har jeg ikke registrert at noen politikere er opptatt av forurensingen som påføres andre land – der elbilene produseres.

Hvorfor er ikke spørsmål om den totale globale forurensingen et hovedtema i den norske debatten?

Den globale forurensningen ved produksjon av en elbil er så omfattende at min nabo, som kjører ca. 10.000 km i året, faktisk kan kjøre sin seks år gamle dieselbil i over ti år før den har påført miljøet et tilsvarende CO2-avtrykk som en elbil har gjort allerede før den kommer ut fra fabrikken.

Produksjon av elbilbatterier krever store mengder kobolt. I Kenya, der kobolten utvinnes, jobber titusener av barn i uregulerte gruver uten sikkerhetsutstyr, og der de også er utsatt for giftige gasser. Både Amnesty og UNICEF reagerer sterkt på situasjonen for disse barna.

Litiumkarbonat til batteriene utvinnes stort sett i Sør-Amerika. Som den EU-finansierte miljøorganisasjonen Reduse påpeker, medfører produksjonen at store mengder helseskadelig støv virvles opp, at vannkilder og jordsmonn forurenses, at våtmarksområder tørker ut – med svært store negative konsekvenser for dyrelivet.

Til tross for alt dette fortsetter vi i Norge å gi elbilene store fordeler.

For bruk av veiene betaler elbilene snaut 500 kr i året, tilsvarende moped og traktor, mens fossilbiler betaler en årsavgift på 3000 kroner i tillegg til drivstoffavgift på flere kroner literen. Dette betyr at en fossilbil som kjøres ca. 10.000 km årlig, betaler opp mot 10.000 kr i året, mens en elbil bare kreves for om lag en tidel, inkludert ladestrøm.

Elbiler, som er langt tyngre enn fossilbiler, sliter vel så mye på veiene, og de virvler opp vel så mye helseskadelig svevestøv.

Og staten taper i tillegg milliarder av kroner på at det ikke betales avgifter ved kjøp av elbil.

Ved forrige valg lovte de rødgrønne at biltrafikken skulle reduseres med 30 prosent. Det har ikke skjedd, selvsagt som forventet når elbilene så godt som fritas for bomavgifter, og dermed sparer titusener i året, samtidig som kommunene taper milliarder. Dessuten tillates de å kjøre i kollektivfelt, og det etableres svært gunstige parkerings- og ladeordninger for elbiler.

En vesentlig årsak til bompenger hevdes å være at biltrafikken skal reduseres. Men med alle de urimelige fordelene som er innført, oppfordres jo faktisk elbileiere til å bruke bil i stedet for kollektivtransport. Er det virkelig meningen å redusere biltrafikken, er det en forutsetning at det betales samme bomavgift for elbiler og fossilbiler, og at det ikke legges til rette for gratis parkering, som fører til at beboere som har betalt for parkering, ikke finner plass.

Det har vært mye diskusjon om hvorvidt bomavgiftene skal økes, reduseres eller holdes på dagens nivå. Hvor mange elbiler kjører så godt som gratis gjennom bommene i forhold til fossilbiler som betaler full pris? Dersom totalinntektene fra bompasseringer skal beholdes, betyr det at avgiften kan reduseres betraktelig dersom alle som kjører bil, betaler samme avgift.

Statistisk sentralbyrå skriver i sin analyse 2019/24 at det er de som har best råd som har mest nytte av elbiler. Og de med god råd har selvsagt ikke problemer med å betale lik bomavgift som de med dårligere råd. Det må bli slutt på at de med best økonomi subsidieres av de med dårligere råd.

MDG har foreslått enda høyere bomavgifter for fossilbiler. Ikke for å redusere biltrafikken, men for å få inn mer penger til sykkelveier og kollektivtrafikk.

At partiet til stadighet uttaler at de elsker bomringen, betyr vel ikke at de også elsker at elbilene fortsetter å bidra til veislitasje, svevestøv og økt biltrafikk?

MDG oppfordres herved til å ta opp spørsmålet om lik bomavgift for alle typer biler.

Også Venstre, som ønsker dobling av bomavgifter for fossilbiler i rushtida, bør ha evne til å tenke nytt. Forhåpentligvis vil også øvrige partier gå inn for lik bomavgift for elbiler og fossilbiler.

Det hevdes at elbiler i Norge går på «ren» energi, og ikke forurenser ved bruk. Men siden Norge er en del av det europeiske energifellesskapet, må vi innrømme at energi til elbiler kommer på toppen av annet forbruk, og at overføring av den energien vil avhjelpe bruken av kullkraft, som er en viktig energikilde i resten av Europa.

Nye, omfattende undersøkelser og beregninger i Tyskland støtter tidligere internasjonale undersøkelser som konkluderer med at elbilene knapt har fortrinn når det gjelder negativ miljøpåvirkning – globalt sett.

Det er på høy tid at vi innrømmer at det er klima- og miljømessige svakheter også ved elbiler – både i forbindelse med produksjon og bruk. Konklusjonen må være at alle de ufornuftige, unødvendige og urettferdige særfordelene som elbilene i Norge har fått, opphører, og at de umiddelbart behandles tilsvarende fossilbiler.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling