Også kvinner er sportsidioter

Nær halvparten av de sportsinteresserte er kvinner.

Før het det «husk å kjøpe øl! Far skal se OL på TV!». Nå kan vi like gjerne si: «Far, ta oppvasken! Mor skal se på TV-sporten.» Kvinner er like sportsgale som menn, særlig når det gjelder OL og VM, sier Grete Johnsen, sjef i NRK-sporten.

- Tøvete myte

- Jeg er glad for å bidra til å avlive myten om at sport bare er for menn. Det er en tøvete myte at kvinner ikke er interessert i sport. Det er svada! Vi har tall som beviser det, sier Johnsen.

Muligens er det bildet av den øldrikkende, fotballelskende Andy Cap som har etablert «sannheten»: «Menn ser sport på TV. Kvinner bærer ølet.» Kristian Tolonen i NRKs forskningsavdeling har gått igjennom seertall fra de to siste vinter-OL-ene, og sportssendinger i NRK fra høsten 2001 og fram til i dag. Tallene vil overraske.

- Jeg har fulgt med ei stund, så jeg veit at kvinner er like ivrige sportsseere som menn. Men når vi overfører engelske førstedivisjonskamper, er gutta i klart flertall. Det er den eneste mannsdominerte sportsbastionen, fastslår Johnsen.

Sjøl er hun mer enn gjennomsnittlig fotballinteressert, og skrev særoppgave om George Best som ung.

- Myten om at jenter ikke bryr seg om å se sport i TV er seiglivet. Den er klart moden for avliving.

Jo større, jo bedre

Det sies at størrelsen ikke betyr noe, men når kvinner velger, er det størrelsen som teller.

- Jo større begivenhet, jo større andel kvinnelige seere. Når vi overfører norsk fotball, har vi en liten overvekt av mannlige seere. Overfører vi kvinnefotball er det også en overvekt av mannlige seere, men den er mindre enn når vi overfører tradisjonelle tippekamper. Da er det klar mannsdominans. Ol-sendinger har helt lik kjønnsfordeling mellom seerne.

- Interessant

- Det er interessant for oss å konstatere at kvinner utgjør rundt 50 prosent av sportsseerne på TV. Men de vil ikke se hva som helst, sier TV2s sportssjef Bjørn Taalesen.

Han har gjort de samme observasjonene som kollegene i NRK.

- Kvinnene ser gjerne sport, men det holder ikke med engelske førstedivisjonskamper. Store mesterskap, derimot. Til og med på sportsnyhetene har vi rundt 50 prosent kvinnelige seere.

- Jentenes fotballinteresse faller når vi går utenfor Norge. Men landskamper, særlig VM-kamper der Norge deltar, er populært blant jentene. Jo større arrangement, jo likere blir TV-vanene. Hun avviser at kvinner bare er opptatt av estetiske idretter. Turn, rytmisk sportsgymnastikk, dans og kunstløp.

- Det er feil! I hvert fall har kunstløp like mange mannlige som kvinnelige seere. Jeg mistenker at det er likt for de andre øvelsene også. Tallene er ikke klare, men jeg gleder meg til å se nærmere på dem, sier NRKs sportssjef.