TRENGER PENGER: Den Norske Opera og Ballett i Oslo sliter med høye pensjonsutgifter. Tillitsvalgt for sangsolistene ønsker mer kommersiell programmering ved hovedscenen.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
TRENGER PENGER: Den Norske Opera og Ballett i Oslo sliter med høye pensjonsutgifter. Tillitsvalgt for sangsolistene ønsker mer kommersiell programmering ved hovedscenen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Økonomisk bråk har ført til stor usikkerhet blant de operaansatte

Tillitsvalgt ønsker kommersielle musikkstykker som «Den glade enke» og «Les Misérables» til Operaen.

(Dagbladet): - Operaen har vært underfinansiert en stund. Men det er urimelig at man løser denne underfinansieringen ved å gi de ansatte dårlige ordninger, sier Jan Koop, hovedtillitsvalgt for MFO ved Operaen til Dagbladet.

Norges største kulturinstitusjoner sliter med å møte sine pensjonsforpliktelser, og flere er i ferd med å drukne i gjeld.

Ved Den Norske Opera er utfordringene aller størst, fordi pensjonsalderen for ballettdansere er allerede fra fylte 41 år og for sangsolister 52 år.

Årsrapporten for 2015 viser at nåverdien av pensjonsforpliktelsene ved Operaen var på 1.233 millioner.

Å fortsette å betale pensjon til denne gruppen koster flesk, og Kulturdepartementet har varslet at de trolig vil gå for at tidligpensjon erstattes av tre års etterlønn.

- Radikal forandring

- Det vil fullstendig rasere vår fremste kulturinstitusjon, sa nestleder Christine Thomassen i Musikernes Fellesorganisasjon (MFO) nylig om forslaget til Klassekampen.

Tillitsvalgt for solistene ved Operaen, Espen Langvik, protesterer også høylytt mot det nye pensjonsforslaget.

- Det er en radikal forandring fra livsvarig pensjon og sikkerhetsnett til en treårig omstillingspakke. Det blir å sende folk inn i navsystemet, sier han.

Må ta flere grep

Den Norske Opera og Ballett ligger for tida tynget av økonomiske problemer i vannkanten i Bjørvika, og institusjonen må gjøre store endringer for å møte utfordringene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ekstern produksjon, outsourcing, redusert orkesterbemanning og redusert prøvetid har tidligere blitt presentert som aktuelle grep.

I helga ble det kjent at ledelsen ved kulturinstitusjonen leide ut huset til et privat bryllup for å tjene inn penger.

VIL HA MER KOMMERS MUSIKK: Operasanger og tillitsvalgt, Espen Langvik , ønsker mer kommersiell musikk på Operaen. 
VIL HA MER KOMMERS MUSIKK: Operasanger og tillitsvalgt, Espen Langvik , ønsker mer kommersiell musikk på Operaen.  Vis mer

Jan Koop forteller at mange ansatte opplever usikkerhet rundt både den varslede pensjonsreformen og den økonomiske situasjonen huset er i. Men han tror ikke mer privat utleie er riktig løsning.

- Bryllupet i helgen mener jeg er uproblematisk, siden det var i ferietiden. Men slike arrangementer blir problematisk i sesongen, når vi har forestillinger. Det gjør planleggingen enda mer komplisert, mener Koop.

Ønsker kommersielle stykker

Tillitsvalgt for solistene ved Operaen, Espen Langvik, mener at Operaen burde satse på mer kommersielle, kunstneriske oppsetninger, og viser til andre operahus har satt opp stykker som «Den glade enke» og «Les Misérables».

- Vi kunne tjent inn de pengene ved å spille musikkteater og operetter, heller enn å leie ut private arrangement. «Den glade enke» er jo vårt repertoar, så derfor er det interessant at Oslo Nye ser mulighetene i et slikt stykke, men ikke Operaen, sier han.

Langvik etterlyser også støtte for operasangerne fra egen ledelse.

- Vi uttrykker stadig bekymring får vår yrkesgruppe overfor ledelsen ved Operaen, men får få klare signaler. Det virker som om ledelsen ser på oss som mer enn hemsko enn en mulighet. Vi er usikre, føler oss utsatt, sier han.

Langvik hevder at Operaen i flere år har hatt en systematisk underbemanning for å møte de økonomiske utfordringene, og mener at ledelsen må sette tydeligere krav overfor kulturpolitikerne om ressurser til landets største scene.

- Nå virker det mer som om det er bunnlinjen som gjelder, og ledelsen handler deretter.

- Vil bygge ned Operaen

Dagbladets klassiskanmelder, Ståle Wikshåland, mener ikke det er en god løsning for Operaen å satse på musikalsk teater.

- Det ville være å bygge ned Operaen som en nasjonal scene med sterk kunstnerisk profil, sier han.

Wikshåland trekker fram at Operaen selger godt med billetter og at det økonomiske uføret skyldes pensjonskostnader. Han mener en mindre gunstig pensjonsordning er det eneste som kan redde den skakkjørte økonomien.

- Operaen har utvidet kraftig etter at de flyttet til Bjørvika. De har fått større driftsutgifter og et større ensemble. Problemene de hadde er dermed blåst opp i mye større dimensjon. De må få på plass en billigere pensjonsordning.

Jan Koop mener heller ikke kommersielle stykker, slik hans kollega foreslår, er veien å gå.

- Det hadde vært trist om man var nødt til å gjøre det. Operaen får ikke statsstøtte for å sette opp musicals. Der er det andre som har mer kompetanse, vi bør gjøre det vi er best på, sier han.

Kenneth Fredstie, markeds- og kommunikasjonsdirektør ved Operaen, avviser forslaget om å satse på musikkteater og operetter framfor å leie ut privat arrangement.

- Det er vår kunstneriske ledelse som gjør de kunstneriske valgene. Generelt kan jeg si at i sesongen er vårt scenebelegg tilnærmet fullt. Vi spilte 182 opera og ballettforestillinger, samt 15 klassiske konserter på Hovedscenen i fjor, i tillegg er det nødvendig med prøvetid på scenen. Vi forholder oss også til arbeidstids- og ferietidsbestemmelser når vi planlegger vår kunstneriske kapasitet, skriver han i en epost til Dagbladet.

Han mener også at ledelsen lytter til de ansatte i den vanskelige situasjonen.

- Vi synes at vi generelt sett har en god dialog med våre tillitsvalgte. Vi er selvsagt opptatt av at det skal være attraktivt å velge en karrière som danser eller sanger ved Operaen.

- Krevende situasjon

Politisk rådgiver i Kulturdepartementet, Maria Gøthner, vil ikke kommentere de ansattes syn på det nye pensjonsforslaget.

- Denne saken er foreløpig ikke sendt på høring fra departementet, og vi har ikke noen kommentarer nå. Når saken er sendt på høring, blir det god anledning for alle som ønsker å mene noe og levere inn høringssvar, skriver hun i en epost til Dagbladet og legger til:

- Operaen har en meget krevende økonomisk situasjon. Det er blant annet derfor det er behov for en endring av pensjonsordningen ved institusjonen. Den ordningen de har i dag er ikke bærekraftig for institusjonen på sikt.