PUBLIKUMSFAVORITTER: Over en million nordmenn så håndballkampen i går kveld. Klikktallene på NRK sine nettsider nærmer seg ny mesterskapsrekord. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
PUBLIKUMSFAVORITTER: Over en million nordmenn så håndballkampen i går kveld. Klikktallene på NRK sine nettsider nærmer seg ny mesterskapsrekord. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

OL kan sette ny rekord for NRK

- Det er meget høye tall så tidlig i mesterskapet.

- Hittil har det blitt vist 3.5 millioner OL-klipp på NRK sine nettsider. Vi kan gå mot en mesterskapsrekord, sier Iacob Prebensen, analytiker i NRK.

Dagsrekorden er 1.5 millioner klikk, og ble satt under Ski-VM. Allerede søndag hadde NRK 1.2 millioner OL-relaterte klikk.

- Folk ser mest livesendinger på internett, tallene på hva som blir sett er ikke helt klare ennå, men jeg antar at det er de samme sendingene som blir sett på nett som på fjernsyn, sier Prebensen.

Håndballjentene trekker flest 1.003.000 nordmenn satt plantet foran skjermen under håndballkampen mellom Norge og Sverige i går. Åpningskampen mot Frankrike trakk 864.000 seere. Håndballjentene topper dermed seerstatistikken.

- Det er meget høye tall så tidlig i mesterskapet, sier Prebensen.

Den tredje mest sette øvelsen hittil er landeveisritt for menn, med 700.000 færre seere. Erfaringsmessig kommer seertallene til å øke - spesielt når det gjelder kvinnelandslaget i håndball.

- Dersom de kommer til finalen, vet vi at det vil trekke mange seere. Den mest sette TV-sendingen i 2011 var VM-finalen i håndball på TV2, sier sportssjef i NRK, Rune Haug.

Sommerolympiaden har på langt nær den oppslutningen vinterlekene kan skilte med i Norge.

- Et OL om sommeren i Europa med mange øvelser på dagtid, gjør at seertallene nok ikke vil nå nye høyder, sier Haung.

Likevel så hele 774.000 personer åpningen på fredag - selv om den varte ut i de sene nattetimer.

Chatter mest om hest - Vi har fått overveldende tilbakemeldinger på OL-dekningen hittil. Det er en annen mediebruk nå, enn for fire år siden. Mangfoldet i tilbudet er bedre nå. Vi ser et stort engasjement på chatten, spesielt hestesport, faktisk, sier Haug.

NRK dekker OL gjennom ni ulike kanaler, og fra plattformer som telefon, nettbrett og nett-tv, i tillegg til radio og fjernsyn. Folk følger OL fra der de er.

Sommer-OL har mange øvelser som ikke er spesielt kjente, eller populære i Norge. Selv om ikke alt gir like gode seertall, er kommunikasjonsdirektør i NRK, Tommy Hansen, opptatt av mangfoldet.

- Vi har utrolig dyktige nordmenn som ikke er kjent utenfor sitt miljø. Det å ta vare på både bredde og elite passer godt med oppgaven vi har som rikskringkaster. Mange i landet har også en annen etnisitet og kultur, og det er viktig for oss at vi rekker det publikummet med en annen smak, sier Hansen.

Sirkuset engasjerer Efaringsmessig forventer nyhetsredaktør i Dagbladet Alexandra Beverfjord høyere interesse for OL i år, enn i Beijing for fire år siden, på grunn av den geografiske nærheten.

- Når begivenheter blir tett på leserne, øker oppslutningen. Men det er for tidlig å si noe om lesertallene i forhold til forrige OL, sier hun.

Statistikk viser at Dagbladet sin sportsredaksjon hadde høyere lesertall enn vanlig forrige uke. Syv av sakene på topp ti hadde OL-relevans. Ingen handlet direkte om idrett, men omkringliggende hendelser.

- Folk er interessert i sirkuset rundt, og uforutsette hendelser, i tillegg til selve øvelsene. Det er viktig med en komplett dekning av arrangementet, sier Beverfjord.