Ola Dunk er blitt jålete

Det er ikke lenger flaut å være mann og jålete. Konklusjonen på trendmessa «Oslo Men's Collections Show» er at aldri har menn brukt så mye penger på klær og livsstilsprodukter som nå.

I går inviterte Norges første mannlige modell med internasjonal erfaring, Jan W. Schüssler, over tusen menn og kvinner til motemesse for menn. 12 norske, svenske og engelske modeller inntok catwalken i Oslo Konserthus, som var helt fri for kvinner.

- Moteshowet er myntet på bransjefolk, opinionsdannere, reklamemennesker og andre med livsstilsyrker. Motene viser trenden vi vil se våren 2003, og den blir preget av urban cowboy-stil og jeans. 80-tallet er tydelig med applikasjoner, symboler og pastellfarger, forteller Schüssler.

I underbuksa

Mannen som inntok de største motebyene for 20 år siden, forteller at utviklingen når det gjelder menn og livsstilsprodukter er akselererende.

- Herresegmentet er det hurtigst voksende markedet innenfor alt som har med klær, hud- og hårpleie, kosthold og accessories for men . Det er ikke lenger flaut å være jålete. Ola nordmann er blitt bevisst sin rolle, sier Schüssler.

De internasjonale motehusene er nå bredt representert i Norge.

Fra catwalken viste mannlige modeller alt fra underbukser fra Calvin, som knapt skjulte den kleine , til flagrende gevanter med et retrotouch av 80-tallet signert Versace, Lindberg og norske Peter Løchstøer.

Viktig tilbehør

Eksmodell Schüssler startet for ti år siden «The Men and Only Show», både som protest og folkeopplysning for Ola Dunk, som trodde at ekte mannfolk luktet hest og bar bart - og at alle jålebukker var homser.

Schüssler forteller at tilbehøret blir stadig viktigere. Og da snakker vi om sko, klokker, solbriller osv. Trendshowet i Konserthuset viste oss maskuline kaffemaskiner til 5000, tv-er til 50000 og biler til 500000 - tilbehør som skaper det vi nordmenn har skjønt: Helheten.

IKKE NOE MEN...: Showet i går viste at menn har overtatt catwalken. «Oslo Men's Collections Show» viste oss hvordan vi skal se ut neste vår.
NESTEN NAKEN: Veltrente menn i bar overkropp med hårløse brystkasser som hadde fylt en c-cup, viste alt fra underbukser, skjorter som flagret, til utvasket jeans à la 80-tallet. Og alt signaliserte urban vellykkethet og individualitet.