I STORTINGET FREDAG: Siv Jensen vil blant annet gi Norges Bank ansvaret for etikk. Tidligere finans-statssekretær er skeptisk. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
I STORTINGET FREDAG: Siv Jensen vil blant annet gi Norges Bank ansvaret for etikk. Tidligere finans-statssekretær er skeptisk. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer

Oljefondet i spill

Regjeringens løsning for etikkvurdering er ikke god nok.

Meninger

Størrelsen på oljefondet nærmer seg to ganger BNP. Når vi i Norge har sluttet opp om en så enestående høy finansiell sparing, er en avgjørende årsak at vi har tillit til at sparepengene ikke plasseres slik at vi tjener penger på andre menneskers lidelse.

I 2009 tydeliggjorde vi at uttrekk er «siste utvei» når andre virkemidler ikke kan nå fram. Dette har synliggjort at det er et potensial for å få til bedre samordning mellom Norges Bank med deres eierskapsutøvelse og Etikkrådet med deres uttrekksmekanisme. Dette var bakgrunnen for å sette ned strategiutvalget.

Men løsningen utvalget foreslår er ikke god. Den delen av Norges Bank som har ansvar for formuesforvaltningen - NBIM - er og må være en kapitalforvalter som belønnes ut ifra avkastning på aksjeporteføljen. Dersom forvalteren nå skal få ansvar for å vurdere om en investering kvalifiserer for uttrekk må han gjøre den vurderingen i visshet om at det kan redusere avkastning og egen avlønning. Det sier seg selv at dette vil føre til færre uttrekk, trolig færre enn det den norske offentligheten synes er rimelig.

Å flytte hele etikkarbeidet til Norges Bank vil ha konsekvenser for åpenheten. Sentralbanker har en mer lukket kultur enn andre institusjoner i samfunnet, og har en særskilt uavhengig stilling i lovverket. Mindre åpenhet kan svekke tilliten. Samtidig kan ikke politiske myndigheter dekke seg bak sentralbanksjefen når vanskelige saker oppstår. Den norske offentligheten og Stortinget vil med en gang konfrontere Regjeringen. Finansministeren vil fortsatt få ansvaret, selv om hun reduserer sin egen makt til å utøve det. Dette vil skape spenninger i styringen som kan komme ut av kontroll.

Det vil være prosjekter hvor avkastning kan være etisk akseptabel på kort sikt, men etisk uakseptabel på lengre sikt. Finansforvaltere er faktisk ikke eksperter på etikk. Og, i praksis er det ikke mulig eller ønskelig å lage et regelverk som er så detaljert at det ikke er et betydelig rom for skjønn. I dag utøves dette skjønnet av Finansministeren som er tett på Stortinget. Er det ikke nettopp slike etiske avveininger vi velger politikere til å gjøre for oss?

Dersom målet er å styrke og samordne det etiske eierskapsarbeidet bedre må vi lete etter andre løsninger. Snarere enn å forsøke å delegere ansvar fra seg, tror jeg en god samordning må innebære at departementet setter seg i førersetet for å få institusjonene til å jobbe sammen ut fra et felles regelverk. Blir Regjeringens forslag stående kan oljefondet bli satt i spill.