102 BLOKKER: 24. konsesjonsrunde fordeler seg på 93 blokker i Barentshavet og ni blokker i Norskehavet. Bildet er fra Goliat-feltet i Barentshavet. Regjeringen tar sikte på tildeling av nye utvinningstillatelser første halvår i år.
.
Foto: Jan-Morten Bjø¸rnbakk / NTB Scanpix
102 BLOKKER: 24. konsesjonsrunde fordeler seg på 93 blokker i Barentshavet og ni blokker i Norskehavet. Bildet er fra Goliat-feltet i Barentshavet. Regjeringen tar sikte på tildeling av nye utvinningstillatelser første halvår i år. . Foto: Jan-Morten Bjø¸rnbakk / NTB ScanpixVis mer

Debatt: 24. konsesjonsrunde

Oljen må utkonkurreres

Jeg har ikke sett en eneste analyse som tyder på at oljens framtid er truet av mangel på leteområder.

Meninger

Torkil Vederhus spør i Dagbladet hvordan miljøorganisasjoner kan la partier «slippe unna» med å åpne for mer oljevirksomhet. Det er mange gode argumenter mot å åpne nye områder for oljevirksomhet. Det kan true biologiske mangfold og fiskeri, og sementere oljedominans i norsk økonomi. Store investeringer bæres av skattebetalerne, og er langt på vei et finansielt veddemål mot suksess i global klimapolitikk. Det vil gi økte klimagassutslipp i Norge. Det er rett og slett en dårlig idé. Det er likevel andre forhold som er viktigere for framtidas utslipp fra forbrenning av olje.

ZERO-LEDER: Marius Holm.
ZERO-LEDER: Marius Holm. Vis mer

Mange ulike analysemiljøer mener oljeindustriens framtid er ganske mørk. Men jeg har ikke sett en eneste analyse som tyder på at oljens framtid er truet av mangel på leteområder. I OPEC er de nervøse for fallende etterspørsel som følge av eksplosiv vekst i elbilsalget. Batteriprisen forventes å falle til 100 dollar/kWh tidlig på 20-tallet. Da blir elektrisk transport konkurransedyktig globalt, også der det ikke er avgift på fossilbiler og olje, også i andre kjøretøy enn personbil.

Å avlyse 24. konsesjonsrunde vil, på marginen, resultere i høyere oljepris og lavere forbruk globalt. Men skal vi vippe oljen ut av markedet er det viktigere spørsmålet på bordet:

- Hvordan kan vi raskt skape massemarked for elektriske lastebiler, anleggsmaskiner, traktorer, skip og fly?

- Hvordan kan vi raskt øke investeringene i solkraft med batterier for å stanse dieselaggregatene i utviklingslandene?

- Hvordan kan verden slutte å hive plasten i havet eller i forbrenningsovnen, og få på plass gjenvinning av plast og fornybare råstoffer, framfor å lage ny plast av olje?

Dette er de avgjørende spørsmålene for globale utslipp knyttet til olje. Norge har vært den største bidragsyteren til utfasing av olje i transportsektoren hittil, ved å skape marked for elbil. Bloomberg spår at elbil alene vil fjerne 13 millioner fat per dag av oljeetterspørsel i 2040 Det er nesten ti ganger Norges oljeproduksjon. Tallet kan bli tre ganger større om vi også elektrifiserer tyngre kjøretøy, skip og maskiner.

Skal politiske partier få godkjent-stempel fra miljøorganisasjoner i neste valg, bør de ha klare svar på hvordan Norge kan bidra mer til global utfasing av olje, ved å etablere løsninger som konkurrerer den ut. Ikke bare i personbiler, men i hele transportsektoren, i plast, og i kraft- og varmeproduksjon.

Det er der slaget står.