Ølreklame i Big Brother

TVNorge sier det var en glipp. Medietilsynet vil se på saken.

(Dagbladet.no): I går skrev Dagbladet.no at Jessica havnet i catfight, kom med drapstrusler og skallet til en Big Brother-deltaker i fylla.

De som så på Big Brother kunne se at deltakerne blant annet drakk seg fulle på ølmerket Corona Extra. De som så ferdig programmet kunne se på rulleteksten at Big Brother-produsentene sendte en takk til Corona Extra.

I Norge er det ikke lov å reklamere for alkohol på fjernsyn. Det bekrefter Medietilsynets rådgiver Erik Langebakk.

- Etter Kringkastingsrådets regler er det et generelt forbud mot alkoholreklame. Bryggerier som henter mer enn halvparten av omsetningen fra alkoholsalg kan ikke sponse programmer, sier Langebakk.

Corona Extra er et meksikansk ølmerke som selges i mer enn 150 land.

- Vi vil vurdere å se nærmere på denne saken for å finne ut om Kringkastingsrådets regler er brutt, sier Langebakk.

Konsekvensene dersom Medietilsynet mener TVNorge har brutt reglene, kan være at kanalen får en advarsel, et gebyr, blir pålagt å ha en reklamefri dag eller i siste konsekvens får inndratt konsesjonen. Det siste alternativet er bare en teoretisk mulighet, ifølge Langebakk.

Oops! En glipp

TAKKER CORONA EXTRA: Etter at Angelica og de andre i Big Brother kunne drikke seg fulle på Corona Extra sendte produsenten en takk til den meksikanske ølprodusenten i rulleteksten. Foto: TVNORGE
TAKKER CORONA EXTRA: Etter at Angelica og de andre i Big Brother kunne drikke seg fulle på Corona Extra sendte produsenten en takk til den meksikanske ølprodusenten i rulleteksten. Foto: TVNORGE Vis mer

- Det var en glipp, sier informasjonsdirektør Jens-Petter Gjelseth når han skal forklare hvordan Corona Extra kom på takkelista i går.

Hans kollega, presseansvarlig Ingerid Medhus, understreker at Corona Extra ikke er en av hovedstøttespillerne for Big Brother.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De er ikke en fast sponsor. De er en samarbeidspartner, og samarbeidspartnere skifter vi fra uke til uke, sier presseansvarlig Ingerid Medhus til Dagbladet.no.

Verken presseansvarlig eller noen i sponsoravdelingen kunne svare nøyaktig på hva som skiller en sponsor fra en samarbeidspartner, eller hva en samarbeidspartner må bidra med for å få en takk i rulleteksten.

Ulovlig i Sverige

Også i Sverige er det forbud mot alkoholreklame på fjernsyn. I tillegg finnes det bestemmelser om at reklamen ikke skal innrettes mot barn og ungdom.

Big Brother samler spesielt unge TV-seere, og medieviter Alex Iversen har karakterisert reality-serien som ungdomssåpe.

<B>FEST OG FORSONING:</B> Etter at Jessica hadde gått berserk i fylla og kastet flaske etter Carina, ble det forsoning i Big Brother-huset.