Om å leve ved sverd

Interessert i sverd? Gå og se Ang Lees mesterverk «Snikende tiger, skjult drage», og se hva sverdets mystikk kan føre med seg av intriger og dramatikk.

En skjønnhetsstudie av sverdkampens eventyrlige og blodige mystikk; full av henvisninger til bølgen av Hongkong-filmer som skildrer sagn og legender som har skylt over verden på 1990-tallet. De beste av disse filmene er storfelte visjoner av mytiske hendelser, fra Tsui Harks «Once Upon a Time In China I- III» til Wong Kar Wais eksperimentelle «Ashes of Time».

  • Sverdet er både vakkert og dødbringende, slik det har gått fram av utstillingen «Praktfulle våpen i 400 år» på Kunstindustrimuseet (siste dag 4. februar), bygd på den ferske praktboka «Våpen i Norge» av Per Terje Norheim. Han konstaterer at såkalte blankvåpen, blant annet sverd, er «våpen som benyttes til angrep på, eller forsvar mot personer». Samtidig går det fram av boka at disse våpnene kunne være utformet som rikt dekorerte kunstverk, noe som også er et poeng i «Snikende tiger, skjult drage».
  • Sigmund Freud kunne sikkert sagt mye om sverdets symbolske betydning, men la oss heller dvele ved den betydningen sverdet og fektekunsten har hatt for vår egen guttefantasi. På film har vi fulgt riddere, helter, gladiatorer og opprørere der de har løftet sverdet mot makthavere, kujoner og duellanter. Diverse greske helter, kaptein Sinbad, Spartacus og El Cid. Vi har lidd og ridd med ridderne av det runde bord, der de sloss mot drager og uhyrer, anført av kong Arthur som rykket sverdet ut av steinen, dessuten hans rival, ridder Lancelot. Og Robin Hood naturligvis, i gud vet hvor mange versjoner, kanskje enda flere enn filmene om de tre musketerer med sine korder. Og hva med Cyrano de Bergerac, Hamlet, Ivanhoe, Rob Roy og nå seinest Braveheart? For ikke å snakke om Zorro! La oss heller ikke glemme alle piratene som har svingt sverdet med bravur, fra Captain Blood og utover. Eller sverdsvingere i sciencefictionmytologien, fra «Highlander» til «Star Wars». Vi har fulgt dem alle der ute i kinomørket, i deres minste og mest intrikate bevegelser.
  • Og da har vi ennå ikke vært innom regissøren Akira Kurozawa og hans samuraivisjoner. Sverdet er som kjent «samuraiens sjel». En japansk fektemester har sagt det slik: «Fektekunstens innerste hemmelighet er å være fullstendig frigjort fra tanken på døden.» Eller som det heter: En garde!