TERRORTEATER: Bergensrapperen Lars Vaular har laget musikken til terrorteateret "Pearl of Scandinavia", sammen med komponist Bjarne Kvinnsland. Foto: Lars Eivind Bones
TERRORTEATER: Bergensrapperen Lars Vaular har laget musikken til terrorteateret "Pearl of Scandinavia", sammen med komponist Bjarne Kvinnsland. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

- Om en norsk selvhøytidelighet som jeg mener er veldig typisk for oss

Lars Vaular har laget teatermusikk om terror.

(Dagbladet): - Ordene er jo mitt verktøy. Men så er det ganske mye tekst i teater fra før, så det har vært en utfordring å komme med enda mer rap oppå det igjen, forteller Lars Vaular.

Når teaterstykket «Pearl of Scandinavia» av Christopher Grøndahl har premiere på Den Nationale Scene under festspillene i Bergen, er det bergensrapperen som har stått for musikken sammen med komponist Bjarne Kvinnsland.

Stykket handler om ekstremisme og terror. Om en lugar på danskebåten, en utenriksminister, en livvakt og en terrorist.

Det er første gang Lars Vaular har laget musikk til scene, og det er bare én tradisjonell Lars Vaular-låt i stykket.

- Moralsk supermakt - Resten er mer ordstrømmer. Ikke tradisjonelle rim. Jeg forholder meg ikke til takt på samme måte som når jeg skriver en raplåt, forteller han.

Dramaet foregår i lugaren. Vaular mener musikken hans skal gi stemme til de andre på båten, representere verdenen og menneskene utenfor.

- Én låt er bare en stemning av et barn som går rundt på danskebåten. En annen er en lang rant om en norsk selvhøytidelighet som jeg mener er veldig typisk for oss. At vi ser på oss selv som en moralsk supermakt i verden, selv om vi kanskje ikke har så god grunn til å gjøre det lenger, sier han.

- Viktige saker Han har brukt lang tid på å finne ut av hvordan han skulle tilnærme seg tematikken.

- Terror er gjerne noe alle skal mene noe sterkt om, si noe smart om. Jeg har kanskje vært litt redd for å ta tak i det. Jeg har muligens låter som toucher innom, mange trodde for eksempel at låten min «Tåken» handlet om 22. juli, men det var tilfeldig. Det er sjelden jeg setter meg ned med en tanke om at en låt skal handle om det eller det, oftest setter ordene seg selv inn i en sammenheng. Men nå har rammene vært satt, og da er det fort gjort å føle prestasjonsangst, sier han.

- Dette er viktige saker. Kanskje fordi jeg måtte si en del var det spesielt vanskelig å lage formaterte rapsanger, så her er det mer meninger. Og det er jo ikke alle meninger som rimer.