DEBATT

Omdømmetyranniet

Her kommer et råd fra en som ikke er ekspert på markedskommunikasjon: Snakk sant og fei minst mulig under teppet.

KNUST: Therese Johaug var tydelig preget under pressemøtet sammen med Norges Skiforbund, der hun forklarte årsaken til at hun har avlagt en positiv dopingtest. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
KNUST: Therese Johaug var tydelig preget under pressemøtet sammen med Norges Skiforbund, der hun forklarte årsaken til at hun har avlagt en positiv dopingtest. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Hensynet til organisasjonens omdømme er blitt en slags fyrlykt som organisasjoner navigerer etter. Det gir sysselsetting til voksende PR- og kommunikasjonsavdelinger, ikke bare i næringslivet, men også i offentlig og frivillig sektor. Eller slik kompetanse kan kjøpes hos First House og lignende kommunikasjonsbyråer.

Omdømmet er også et sentralt hensyn for idrettens organisasjoner, der de befinner seg i et uklart grenseland mellom frivillighet, politikk og marked. Når skiforbundet planla pressekonferansen hvor det for første gang ble kjent at Martin Johnsrud Sundby hadde brutt dopingreglementet, var presentasjonen av saken nøye gjennomtenkt (men ikke nøye nok, viste det seg), slik at den skadet omdømmet så lite som mulig. Å presentere alle fakta i saken var underordnet behovet for å skape et bestemt inntrykk overfor offentligheten.

Med et slikt utgangspunkt er viktigere å påvirke inntrykket av hva som er skjedd, enn å klargjøre hva som faktisk har skjedd. Typisk for omdømmekatastrofer er avsløringer av at ting er blitt forsøkt skjult, slik tilfellet delvis var i Sundby-saken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer