Omo ble Homo

Homoerotisk penisskulptur av Omo-pakker slo dårlig an hos vaskemiddelgiganten.

(Dagbladet.no): Omo i Danmark trekker tilbake en sponsoravtale med en kunstner fordi selskapets vaskepulverpakker blir brukt i en skulptur som manipulerer med merkenavnet, melder Politiken.dk.

«Homoseksuell avsender»

Stridens kjerne er kunstneren Flemming Roligheds siste verk, som han selv beskriver som «en fallosfigur av 120 pakker vaskepulver som taler ut fra en homoseksuell avsender». Produktnavnet på de 120 vaskepulverpakkene som utgjør skulpturen, er endret fra Omo til Homo, og dette faller produktsjef Gitte Matzon i Omo tungt for brystet.

Omo ville opprinnelig sponse 70 av de 120 pakkene i skulpturen, men Matzon ante uråd etter å ha klikket seg inn på Roligheds nettside. I tidligere verk har kunsteren nemlig blant annet endret Toblerone til To Be Homo, og Cocio til Cock. Hun kansellerte da avtalen.

- Merkene ble framstilt på en kompromitterende måte som er meget homoseksuell og refsende. Jeg kunne jo se at det var sannsynlig at han ville sette en H foran navnet. Derfor spurte jeg ham om han ville være så elskverdig å forklare hva pakkene skulle brukes til. Det ville han ikke. Da sa jeg at med mindre han kunne fortelle meg hvilken kontekst han ville sette pakkene i, ville jeg ikke sponse ham. Min jobb er å tilføre merket verdi og autentisitet, sier Matzon til Politiken.

- Mener du at homoseksuelle hentydninger er skadelig for varemerket deres?

- Nei, overhodet ikke. Vi lever i det 21. århundre. Og vi trenger jo alle å vaske klærne våre.

- Har dere overveid om det kanskje ville tilføre verdi til merket hvis dere utviste toleranse?

STRIDENS KJERNE: Flemming Roligheds fallosskulptur av 120 manipulerte Omo-pakker «som taler ut fra en homoseksuell avsender». Foto: Fra Flemming Roligheds hjemmeside Vis mer

- Det handler ikke om toleranse. Han er fullstendig fri til å gjøre hva han vil med kunsten sin, men hvis det skal være i et samarbeid med meg, må det også være rimelig at jeg vet akkurat hva våre pakker skal brukes til.

Måtte kjøpe Omo-pakkene selv

Flemming Rolighed endte dermed med å kjøpe 120 Omo-pakker selv, som han fant på tilbud rundt omkring i Århus og omegn «på sykkel på isføre med en forstuet fot», som han tilføyer. Han har dessuten en helt annen versjon av telefonsamtalen med Matzon:

- Produktsjefen ga direkte uttrykk for at selskapet ikke ville at varemerket skulle manipuleres med og assosieres med homoseksualitet, sier Rolighed til Politiken.

- Har du forståelse for Omos argumenter?

- Når det er snakk om et varemerke som er verdt mange millioner, kan jeg ikke tillate meg å bli støtt. Men spørsmålet er jo hvordan man fortolker verket. At jeg har satt inn en ekstra H i merket, sier jo ikke noe om produktet, men om samfunnet vi lever i. Jeg synes Omo burde sett det fordelaktige i at deres navn blir brukt i en kunstnerisk sammenheng.

Roligheds skulptur er utstilt på Kuntnernes Påskeudstilling i Århus Kunstbygning.

IKKE STORE FORSKJELLEN, MEN ...: Originalen og den manipulerte pakka.
NEI, IKKE AFTER EIGHT OG TOBLERONE: Derimot Flemming Roligheds installasjon «Often Straight/To Be Homo».
SPESIELL SJOKOLADEMELK: Installasjonen «Cock».