Omsider hørbar

Mye bedre enn konsertopplevelsen.

Jazzmob Energibombe fra Moldejazz 06.

Jan Magne Førde Verdig oppfølger til «Domen» 10 år etter.

CD: «Grillfestjazz» kalte jeg anmeldelsen av åpningskonserten på Kongsberg Jazzfestival i år. Å høre Petter Wettre Kvartett og Kringkastingsorkesteret ledet av Django Bates spille den Spellemannpris-belønnede suiten «Fountain of Youth» samt fire andre Wettre-komposisjoner i en lite nyansevennlig lydmiks mot en vegg av stemmesurr fra øl, pølse&sponsorreservatet, var en til tider fortvilende opplevelse, men dette gjenhøret med konserten på cd og dvd er noe ganske annet.

DET er altså snakk om en pakke der konserten foreligger på både en vanlig cd samt på en dvd i par med en noe provisorisk film som i mer og mindre relevante rykk og napp viser suitens vei fra kvartett- til orkesterversjon i Bates’ arrangement. Viktigst ved dette «dobbeltdokumentet» er at det mye, mye klarere og detaljerte lydbildet forteller at dette faktisk var en fenomenal konsert, og at samspillet mellom kvartett og orkester i Helge Sunde, Hans Mathisen og Django Bates’ arrangementer falt atskillig bedre ut enn hva det var mulig å oppfatte på publikumsplass foran Tubaloon-scenen 2. juli. I de fire enkeltkomposisjonene briljerer den tonemodne og teknisk suverene tenoristen Wettre som solist med et imponerende velklingende og spenstig orkester, mens kvartett medlemmene og KORK gir masse ekspressivt trøkk til suiten, både solistisk og i drivende samspill. Antakelig står de for tidenes mest ambisiøse og best gjennomførte symfoniske jazzprosjekt her til lands.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens lydproduksjonen gjennomgående er god, og for det aller meste velsignet fri for publikumsstøy, er bildeproduksjonen av mer blandet kvalitet. Veksling mellom streite nær- og oversiktsbilder uten distraherende effekter kan fungere veldig bra, men i dette tilfellet blir bildefortellingen ofte urytmisk og umusikalsk. Likevel bringer bildene oss ofte tett på detaljer som ytterligere understreker at denne konserten var noe langt mer enn hva den framsto som, og at jazz av og til er bedre på plater enn live.

NOK et festivalopptak er ute på cd i disse dager, Jazzmobs klubbkonsert ved Moldejazz 06. «Flashback» fanger sekstetten anført av altsaksofonist/komponist Jon Klette i tre kvarters ekspressiv utfoldelse; et over-stokk-og-stein-sett der energi og inspirasjon møtes i en bratt oppoverspiral, huiet fram av et begeistret publikum. Besetningen talte for anledningen Gisle Johansen (tenorsaks), Kåre Nymark jr. (trompet), Anders Aarum (tangenter), Per Zanussi (bass) og Andreas Bye (trommer) i tillegg til Klette, og selv om det muskuløse koket nok først og fremst tilhørte øyeblikket, har en god del av fascinasjonskraften blitt med på digitaliseringsferden ut i verden.

TROMPETER Jan Magne Førde, den yngste Brazz-broren, har latt det gå 10 år siden «Domen», men med «Breeze» er han tilbake i et knippe egne, i noen tilfeller skamløst vakre melodier. I tillegg til Brazz-brødrene har han med seg bl.a. pianist Vigleik Storaas, bassist Mattis Kleppen og elgitarist Frode Alnæs, og har forsynt lydbildet med noen myke elektroniske pulser som kler de ettertenksomme trompet- og flygelhorntonene glimrende og tilfører musikken både ro og uro, alt etter tempo og temperatur. Også arrangementene, eksempelvis av hymnen «Mbabane», er en studie i usentimental skjønnhet på et til tider betagende album, med noen «Palle Mikkelborg møter Maria Schneider»-øyeblikk i enkelte forløp.