BESTILL PÅ NETT, HENT I BUTIKK: Nye nettjenester som lar deg bestille maten på nettet og hente ferdige handleposer i butikk eller andre hentesteder, kommer snart for alvor i Norge. 
Foto: NTB Scanpix
BESTILL PÅ NETT, HENT I BUTIKK: Nye nettjenester som lar deg bestille maten på nettet og hente ferdige handleposer i butikk eller andre hentesteder, kommer snart for alvor i Norge. Foto: NTB ScanpixVis mer

Omstarter mathandel på nett

Ny trend: Bestill på nett, hent i butikk.

I de glade dot com-dagene på 90-tallet skulle matbutikker på nett revolusjonere hvordan vi handlet kolonialvarer.

Det virket det som en genial forretningsidé: Lite suger mer watt i en travel hverdag enn handleturer til dagligvarebutikk eller storsenter, og med levering på døra skulle den sorgen slukkes én gang for alle.

Men det tok ikke av. Dårlig brukervennlighet, kjedelig vareutvalg og temmelig laber kvalitet på frukt og grønt, var blant grunnene til at jeg personlig raskt falt av lasset.

Så da ble det å halse til butikken likevel, på den ene handleturen mer dårlig planlagt enn den neste. Ifølge Dagligvareekspert Erik Fagerlid i PA Consulting Group er nordmenn elendige til å handle. Vi går i gjennomsnitt så mye som 4,3 ganger i uka i dagligvarebutikken.

75 prosent av oss vet ikke ved lunsjtider hva vi skal ha til middag samme dag.

Det burde med andre ord være et marked for nettbaserte tilbud som hjelper oss å få orden på denne delen av tilværelsen. Men til nå har netthandel av mat vært en liten nisje i Norge. Det skorter for så vidt ikke på tilbud, med nettbutikker som Retthjem.no og en rekke liknende konkurrenter, samt en ny generasjon tjenester som Kolonihagen og Godt Levert, som setter sammen ukemenyer, og leverer ferdige handleposer på døra til travle familier som er lei av å stå idétomme foran reolene med skrikende unger og lavt blodsukker. Flere enn jeg var klar over bruker disse tjenestene, men det er fortsatt snakk om en meget beskjed andel av den totale omsetningen av dagligvarer.

Flere aktører har norske kjendiskokker på laget. Det er imidlertid ingen garanti for gode leveranser, noe som kom tydelig fram da forbrukernettstedet Din Side testet en rekke av leverandørene, deriblant ekspress duo-menyen til Godt Levert.

Nå seiler et annet konsept opp i det norske markedet. Nylig kunne vi lese i Aftenposten om gründerprosjektet Kolonial.no, der maten bestilles på nett og hentes av kunden på et hentested eller arbeidsplasser selskapet har avtale med.

Mye tyder på at minst to av de fire store i den norske matbransjen kommer med liknende konsepter. Det vil altså si to av disse: Rema 1000, Rimi, ICA eller Coop.

ICA-kjeden trakk seg ut av sin satsing på Rett Hjem i 2004. Siden har ingen av de store aktørene i matvarebransjen hatt et skikkelig nettilbud. Går det som det pleier i den norske dagligvarebransjen, ender det vel med at nykommerne i Kolonial.no skaper litt ny dynamikk i bransjen, før de blir kjøpt opp av Hagen, Reitan eller en av de andre store.

Men nå skjer det altså noe.

Trolig vil de nye tjenestene drives etter en modell der man bestiller varer på nett, og henter i butikk eller på spesialiserte hentesteder. Dette er trenden internasjonalt, der den store engelske butikkjeden Tesco fører an.

Konseptet har hatt tosifret prosentvekst hvert kvartal de siste åra. Tesco legger ned butikker, og åpner hentesteder. Det betyr spart tid for kundene, sparte penger for kjedene, og enda færre jobber i varehandelen. En slik modell er enklere å få lønnsomhet i enn hjemkjøring, forteller Fagerlid.

- Det er vanskelig å få stort nok volum og effektiv utkjøring i et grafisk område, og det er vanskelig å få folk til å forplikte seg til å være hjemme på bestemte tidspunkter.  Men modellen med henting er heller ikke dårlig for forbrukerne, mener Fagerlid:

- Det er ikke noe dårlig alternativ å få maten levert i parkeringshuset på jobben, eller å få tørrvarene levert rett i bagasjerommet neste gang du er innom bensinstasjonen.