Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

One-hit wonder

MAN KAN MENE

mangt og mye om «Idol» på TV2, men ingen skal ta fra popkonkurransen at den har hevet underholdningsverdien på norsk musikk mange hakk de siste ukene. Da tenker jeg ikke først og fremst på underholdningsverdien av å se noen norske ungdommer i smoking synge «My Way» og «Fly Me To The Moon» - den er nemlig forstemmende lav - men at «Idol» nå er blitt et samtaleemne, et «must see»-program, som vi må tilbake til 80-tallets såpeoperarevolusjon (type «Dynastiet»), Melodi Grand Prixs glansdager i samme periode (type Bobbysocks) og til nød den første sesongen av «Big Brother» (type Ramsy og Anne Mona) for å finne maken til. Juryen, artistene og programlederne blir intervjuet både her og der, og alle mener noe om dem.

HER I DAGBLADET

på lørdag fyrte EMI/Virgin-direktør Per Eirik Johansen opp en gammel rakett han var på banen med allerede i norske «Idol»s spede oppstart: At konseptet forpester bransjen og ødelegger for seriøse, langsiktig tenkende artister, fordi «Idol»-deltakerne stjeler spalteplass og sendetida i media.

Dette har Johansen selvsagt rett i. Det har vært mye Kurt Nilsen og Espen Grjotheim og lite Nathalie Nordnes i avisspaltene i det siste. Det er ikke på grunn av langsiktig, seriøs jobbing med bandet Fenrik Lane at Kurt plutselig er inne på VG-lista.

Men er dette et stort problem for platebransjen?

EGENTLIG IKKE.

Platebransjen har for eksempel fint lært seg å leve med at Melodi Grand Prix egentlig ikke har noe med det de holder på med til vanlig å gjøre.

«Idol» blir først et problem for platebransjen i det øyeblikket dette blir den foretrukne metoden for talentjakt. Per Eirik Johansen vet så mye om dynamikken for kommersiell listepop og one-hit wonders at hans utspill egentlig ikke kan tolkes som noen reell frykt for dette.

«Johansen vs. {lsquo}Idol'»-debatten oppleves mer som realityæraens variant av den tradisjonelle «klassisk musikk vs. rock»-konfliktlinja, hvor den gamle pønkeren Johansen nå taler den «fine» og «ekte» popmusikkens sak, og synes det lukter vondt på den andre sida.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media