FRU JOHNSEN ANNO 2015: Pål Tøien alias OnklP gjør en kul og sjarmerende versjon av «Fru Johnsen» i «Hver gang vi møtes». Foto: TV2
FRU JOHNSEN ANNO 2015: Pål Tøien alias OnklP gjør en kul og sjarmerende versjon av «Fru Johnsen» i «Hver gang vi møtes». Foto: TV2Vis mer

OnklP golver «Fru Johnsen»

Vi anmeldte «Hver gang vi møtes» låt for låt.

Inger Lise Rypdal, som vel tåler betegnelsen Norges første popstjerne, er siste artist i «Hver gang vi møtes» - før serien avsluttes med duetter neste lørdag. Hun er ingen låtskriver sjøl, men her er våre vurderinger av artistenes tolkninger av Inger Lises tolkninger...:

Jonas Fjeld:
«Romeo & Julie» (Bradtke, Meier / Bradtke, Meier, Mosnes)
En artig og kul start, dette. Inger Lises gjennombruddslåt som ung jente har fått en slags Hawaii/Karibia-inspirert vri. Den tyske låten fikk norsk språkdrakt av Terje Mosnes, og ble en stor hit. Jeg så nesten for meg - og hørte - Raufoss' store sønn Geir Wentzel, som hun startet hos, bak orgelet. «Romeo & Julie» (1968) er en av signaturlåtene til Inger Lise, og gjorde henne til stjerne over natta uten at hun visste det. Derfor er det en utfordring å lande med begge beina på jorda. Hemmeligheten er å gjøre noe helt annet ut av den, og Jonas klarer å dra en annerledes, tilbakelent, seig og personlig versjon som scorer høyt på sjarmskalaen.

Lene Nystrøm:
«Jeg fant min frihet» (Spence, Ritche / Spence, Ritchie, Sigvaldsen, Jørstad)
Denne oversatte låten er vel strengt tatt ikke blant Inger Lises beste øyeblikk, og den blir ikke bedre med Lene Nystrøm. Hun har valgt å gjøre sangen på originalspråket («I've Found My Freedom»), og i elektronikaland. Men hva er galt med den norske versjonen, som tross alt er den Inger Lise gjorde? I stedet lager hun en upersonlig Aqua-versjon, med dårlig engelsk diksjon, og det stilen kler ikke denne låten i det hele tatt. Det blir en anonym og litt flau europoplåt som er veldig fort glemt.

EUROPOP: Lene Nystrøms europopversjon fenger ikke Dagbladets anmelder.
EUROPOP: Lene Nystrøms europopversjon fenger ikke Dagbladets anmelder. Vis mer

Silje Nergaard:
«Regn» (H & J Feliciano / H & J Feliciano, Sigvaldsen)
Silje har valgt den norske versjonen av en José Feliciano-låt, men uten at hun klarer å gjøre mye ut av den. Igjen har hun valgt en enkel tilnærming og et forsiktig arrangement som ligger nær opp til den stilen hun er mest bekvem med, og ganske nær Inger Lises egen tolkning. Noe av vitsen med dette programmet må jo være at man vrir litt på låtene, og ikke bare framfører dem slik Ihger Lise og de andre ville gjort på Treff-platene i gamle dager. Det begynner å bli i seineste laget, men jeg skulle ønske Silje kunne sluppet seg litt mer løs. Hun har én sjanse til.

OnklP:
«Fru Johnsen» (Hall / Hall, Mosnes)
Du kan jo synge, Pål! OnklP skulker keramikktimen, men kupper låten som virkelig satte Inger Lise på det norske popkartet - en norsk versjon av amerikanske «Harper Valley P.T.A.». Han holder seg heldigvis til originalen i sangdelen, som han mestrer overraskende bra. Men - han må selvfølgelig gjøre sin egen tekstvri i rapp-partiet, der han på et vis pakker inn resten av teksten. Koringa er «du-du-a»-nostalgisk og kul, og sjarmfaktoren er himmelhøy. Med scratching og atskillig mer groove enn Inger Lises versjon, er dette en versjon som nok vil bli husket som årets «Hver gang vi møtes»-øyeblikk - slik Vinnis «Sommerfuggel i vinterland» huskes fra den første.

Bjarne Brøndbo:
«I mitt liv» (Calderon, Arroyabe / Calderon, Arroyabe, Sigvaldsen)
Bjarne er på hjemmebane her, i en låt som opprinnelig representerte Spania i Grand Prix («Eres Tu»). Her er det blitt en countryinspirert låt, på trøndersk («I mett liv»...), og den er nok ikke framført på trekkspill så mange ganger før. Bjarne synger som vanlig fint - han er en bedre sanger enn han får anerkjennelse for - og det er det som er denne låtens største fortrinn. Men versjonen hans blir likevel ordinær som en middels D.D.E.-sang. Bjarne har vært den store tolkeren vokalt i denne runden, men han gjør ikke de store utfluktene her. Trygt og godt.

«REGN»: Silje Nergaard holder seg i velkjent musikalsk farvann.
«REGN»: Silje Nergaard holder seg i velkjent musikalsk farvann. Vis mer

Thom Hell:
«En spennende dag for Josefine» (Borg / Borg, Riis)
En av Inger Lises mest kjente sanger, og en hun synger spesielt fint. Det er lett å relatere seg til teksten, sjøl om vi tross alt er kommet noe lenger i dag når det gjelder toleranse. Men Thom Hell gjør så lite ut av den! Den blir seig og anonym og litt bleik, full av et føleri som jeg ikke hører i Inger Lises egen versjon. Hell tar den enda mer ned, samtidig ligger den for nær originalen i tempo og stemning til at den blir interessant. Thom Hells problem er kanskje at Inger Lise gjør den så mye bedre!

I det siste programmet i serien neste lørdag blir det duetter.

ÅPNER INGER LISES FEST: Jonas Fjeld startet kvelden med sin versjon av «Romeo & Julie». Foto: TV 2
ÅPNER INGER LISES FEST: Jonas Fjeld startet kvelden med sin versjon av «Romeo & Julie». Foto: TV 2 Vis mer