BEROLIGER: Morongo Band of Mission-indianerne har offentlig uttalt at de er fornøyd med å ha oss som en ansvarlig og bærekraftig partner, skriver Nestlé Norge, her ved adm. dir. Fabrice Favero. Foto: Nestlé.
BEROLIGER: Morongo Band of Mission-indianerne har offentlig uttalt at de er fornøyd med å ha oss som en ansvarlig og bærekraftig partner, skriver Nestlé Norge, her ved adm. dir. Fabrice Favero. Foto: Nestlé.Vis mer

Ønsker ansvarlig styring av vann

Vårt uttak påvirker ikke grunnvannet i California, skriver Nestlé.

Meninger

8. april kunne man lese på dagbladet.no at mens California er midt i en svært alvorlig tørkeperiode, tjener Nestlé seg rike på tapping og salg av flaskevann i delstaten.

Nestlé er svært opptatt av en ansvarlig styring av verdens vannressurser, og vi deler bekymringene knyttet både til vannbruk og -tilgjengelighet.

Det henvises enkelte steder i media til våre fasiliteter i Cabazon, som ligger på territoriet til Morongo Band of Mission-indianerne. Hver måned rapporterer vi hvor mye vann vi henter fra akviferen til den rette myndighet, som i dette tilfellet er stammen.

Morongo Band of Mission-indianerne har offentlig uttalt at de er fornøyd med å ha oss som en ansvarlig og bærekraftig partner. Våre fasiliteter i Cabazon bruker maks 0,2 prosent av den totale etterspørselen etter vann i den nærliggende Coachella-dalen. Til sammenligning brukes en mengde tilsvarende 17 prosent av den totale etterspørselen til vanning av golfbaner i området. 80 prosent av vannet vi tapper selges som flaskevann i California, som et sunnere og mer miljøvennlig alternativ til sukkerholdige drikker.

Vi overvåker grunnvannsnivået ved anlegget kontinuerlig, for å sørge for at vi ikke bidrar til å påvirke tilgangen på lang sikt. Vi har også et program som reduserer uttaket avhengig av værforholdene, og overvåkningen viser at vårt vannuttak ikke påvirker grunnvannet.

Nestlé jobber hele tiden med å bli mer effektive i vår bruk av vann, både i jordbruket, ved våre fabrikker og ved vannfasilitetene våre. 

Lik Dagbladet Meninger på Facebook