Debatt: Fritt skolevalg

Ønsker ikke kunnskap om Osloskolen

Høyre har forhåndskonkludert og går til valg på å videreføre karakterkonkurransen i Oslo av ideologiske grunner.

KRITISK: Skolebyråd i Oslo, Inga Marte Thorkildsen, er kritisk til at Høyre avviser alternativer til dagens system for inntak til videregående skole. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
KRITISK: Skolebyråd i Oslo, Inga Marte Thorkildsen, er kritisk til at Høyre avviser alternativer til dagens system for inntak til videregående skole. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer
Meninger

I Dagbladet 29. juli forklarer Høyres Mathilde Tybring-Gjedde og Håkon Flydal at de er motstandere av kunnskap om Osloskolen. De sier de skal videreføre rent karakterbasert opptak til videregående skole helt uten å ta hensyn til hva ekspertutvalget som vurderer ordningen kommer fram til.

Det er dårlig nytt for 82 prosent av Osloelevene som ikke kan velge skole fritt i dagens konkurransesystem.

Når Høyre insisterer på å kalle det karakterbaserte opptaket til videregående skole for «fritt skolevalg» viker de unna sannheten og forleder velgerne. Det er nemlig ingen utdanningssystemer som har fritt valg av videregående skole, heller ikke Oslo.

Dette innrømmer også Mathilde Tybring-Gjedde selv på Twitter samme dag som innlegget hennes sto på trykk. Trengt opp i et hjørne om egen politikk skriver hun: «Det vil alltid være knapphet om plasser på noen VGS. Spørsmålet er hvilken faktor som skal avgjøre hvem som får plass.»

Nettopp. Så når det er knapphet om plassene, finnes det ikke fritt valg. Det er uredelig av Høyre å omtale politikken sin som noe den ikke er, og noe de selv innrømmer at den ikke er.

Sannheten om inntaksmodellen i Oslo, er at over 80 prosent av elevene ikke har fritt valg. Analyse av elevenes karakterer fra 2017 og 2018 viser at bare 18 prosent har gode nok karakterer til å velge hvilken skole de vil gå på. For alle andre er valget begrenset, for mange svært ufritt. Alle disse må pent stille seg i karakterkøen.

Da er det alarmerende at Høyre klarer å være motstandere av ekspertutvalget byrådet har satt ned for å vurdere inntaksordningen og utrede mulige alternativer. Høyre har forhåndskonkludert og går til valg på å videreføre karakterkonkurransen i Oslo av ideologiske grunner uten å ta hensyn til hva oppdatert kunnskap på feltet vil vise. Det er svært lite tillitvekkende og noe velgerne bør merke seg.

I innlegget sitt klarer også Tybring-Gjedde og Flydal å hevde at det karakterbaserte opptaket skaper mangfold i Osloskolen. Sjelden har noen i politikken skutt så langt til side for mål.

Det er svært mye bra i videregående opplæring i Oslo. Dette vet jeg og jeg har vært på de aller fleste av skolene. Men hvis det er én ting som skal bekymre, er det de store forskjellene mellom skolene og den voldsomme segregeringa kombinasjonen av karakterbasert opptak og stykkprisfinansiering har ført til.

På noen skoler i Oslo fullfører og består nesten alle elever. Andre steder er det færre enn halvparten som gjennomfører. På noen skoler har elevene godt over fem i gjennomsnittskarakter. Andre steder er snittet langt under tre. Noen skoler har nesten dobbelt så mange søkere som de har plasser til. Andre skoler har søkere til færre enn 10 prosent av plassene sine.

Så nei, Høyre, de markedsøkonomiske prinsippene dere har innført i Osloskolen skaper ikke mangfold. Tvert imot. Vi kan ikke akseptere at Norges mest mangfoldige by har fått landets mest segregerte videregående skoler.

Tybring-Gjedde og Flydal skriver også at dersom det rent karakterbaserte opptaket endres, vil «tilfeldige geografiske grenser sette en stopper på (elevenes) muligheter til å velge den beste skolen for dem».

Ikke vet jeg hvor Høyre-representantene tar dette fra, men det er i hvert fall ikke fra byrådets politikk. Byrådet har nemlig ikke forhåndskonkludert om hvilken inntaksmodell som eventuelt kan fungere bedre i Oslo.

Vi må ta innover oss at situasjonen for videregående opplæring i Oslo er i særstilling i Norge. Vi har et svært bredt tilbud av skoler og linjer innenfor relativt små avstander og med et økende antall skoler i sentrumsnære områder der få mennesker bor.

Vi vet med andre ord lite om hva som kan fungere godt for Oslos elever spesielt slik at flest mulig får gå på en skole de ønsker samtidig som vi ivaretar gode læringsmiljøer og likeverdige tilbud på alle skoler.

Det er derfor vi har nedsatt et utvalg til å vurdere situasjonen. Noen av landets fremste forskere jobber sammen med rektorer, lærere, elever og representanter for organisasjonene for å vurdere dagens situasjon og utrede alternativer.

At Høyre ikke ønsker denne kunnskapen får stå for deres regning. I byrådet og i SV ser vi frem til utvalgets vurderinger og vil ta dette inn i arbeidet med å vurdere gode, fremtidsretta løsninger for Oslos elever.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.