Ønsker konkurranse velkommen

Skolebokforlagene ønsker konkurransen velkommen, skal vi tro to av de tradisjonelle aktørene.

Skolebok-revolusjon

Paul Hedlund, påtroppende direktør for Gyldendal Undervisning, hilser alle nye seriøse aktører velkommen.

- Vi trenger konkurranse også på skolebokområdet. Det er bare bra å bli utfordret, det er en spore til utvikling for de tradisjonelle skolebokforlagene. Når det er sagt, tror jeg ikke det gjelder andre økonomiske tyngdelover for .no-forlag enn for AS-forlag, de må forholde seg til de samme kravene til kvalitet, pedagogikk og pris.

- Ebok.no har som mål å ta ti prosent av videregåendemarkedet i løpet av to- tre år, hvordan ser du på det?

- Det var da svært beroligende. En ganske bleik ambisjon, synes Hedlund.

Karianne Haugen, direktør for Aschehoug Utdanning og Fag, mener også at konkurranse er bra for skolen.

- At det fins konkurranse på læremidler er den beste garanti for at forlagene bidrar til at skolen er i utvikling, mener Haugen.

- Det kan bli tøft for aktørene, for konkurransen på læremidler er steinhard med tøffe investeringer, og da kan tapet bli stort. Men for markedet er konkurranse bare av det gode, og det er flott med konkurrenter som inkluderer IT i virksomheten, mener hun.

Forlagsredaktør Ola Haugen i Cappelen ønsker ikke å kommentere saken.