Ønsker seg mer støtende og provoserende kunst

Kulturminister Hadia Tajik mener demokratiet er avhengig av at grenser sprenges.

ADVARER: Hadia Tajik oppfordrer advarer mot å snevre inn rammene for hva som er kvalitetskultur. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
ADVARER: Hadia Tajik oppfordrer advarer mot å snevre inn rammene for hva som er kvalitetskultur. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Hadia Tajik ønsker seg en vedvarende, levende diskusjon om kvalitet.

- Jeg mener det er et mål i seg selv å utvide ytringsrommet, som når kulturuttrykket er litt på siden av det vi hadde ventet oss.
Kunstnerne og kulturarbeiderne har de beste forutsetninger for å gjøre akkurat det. Både overfor hverandre og over for offentligheten. Nå foregår debatten litt for isolert på den enkelte institusjon.

Knyttneveslag Tajik oppfordrer advarer mot å snevre inn rammene for hva som er kvalitetskultur.

- Ett uttrykk for kvalitet kan være at man klarer å være nyskapende selv man tilhører en tradisjon, for eksempel gjenskape teaterstykker, men gi det en ny dimensjon.

Ett annet uttrykk for kvalitet kan være om det treffer sitt publikum. Det kan man gjøre på mange måter. For eksempel ved å treffe publikum som et knyttneveslag i magen. Eller ved å berøre hjertene deres, sier kulturministeren.

Sorg og smerte - Har du et eksempel på en kulturopplevelse som beveget deg følelsesmessig?
- Det første jeg kommer på er norske, jødiske Victor Linds utstilling på Kunstnernes Hus i vinter. Tilfeldigheter gjorde at han ikke ble sendt ut med «Donau».

Lind har turt å pirke i noe av det som fortsatt gjør vondt i vår fellesnorske hukommelse, både med tanke på en del av de offentlige tjenestemenn i Norge som var med på å organisere det, som den norske offentligheten i dag knapt vil vedkjenne seg.
Men også den sorgen og smerten det innebærer.

Mellomgulvet - Et av verkene hans er et stort trykk med innmonterte lysglimt. Ved første blikk ser det ut som en nydelig vakker stjernehimmel, sier Tajik.

- Går man nærmere innser man at det er et kart av Oslo, der lyspunktene er der stedene der jødene som ble uttransportert bodde.
Jeg kjente hvordan det traff meg midt i mellomgulvet, sier Hadia Tajik.

Aggressiv - Kunsten og demokratiet er avhengig av at grenser sprenges. Kulturen kan bidra til dette på en helt annen måte enn de fleste av oss makter å uttrykke seg både intellektuelt og emosjonelt. Slik at det treffer folk, beveger debatten og Norge på en helt annen måte.

Vi har hatt en tendens til å snakke om kunst og kultur som «hyggelige opplevelser for alle». For meg er det viktig at kunsten også kan være provoserende, støtende, aggressiv og spissformulert, sier kulturministeren.

Ytterkanten Hadia Tajik mener kunstnerne selv må velge hva slags uttrykk de vil skape.

- Men som samfunn skal vi være veldig takknemlige for at det er noen kunstnere som beveger seg helt i ytterkanten av hva vi trodde var mulig å uttrykke, sier hun.

Edvard Munch
Tajik peker på at spørsmålet om hva som er god kvalitet hele tiden er i utvikling.

- Det er jo Edvard Munch et eksempel på. Siden vi er inne i Munch-året er det interessant at da Munch deltok på sin første høstutstilling skal jo både anmeldere og publikummere ha vært helt oppgitt over «denne fiskefarsen i hummersaus», altså de uferdige maleriene de mente at han kom med.

I ettertid ser vi jo at Edvard Munchs uttrykksform har vært med på å redefinere kvalitet igjen og igjen, sier Tajik.

Bevisstheten - Hvis vi har et for smalt kvalitetsbegrep, vil vi aldri klare å identifisere de nye kunstnerne som utvider kvalitetsbegrepet, sier hun.

Kunsten og ikke minst institusjonene og utøverne sjøl, vil ha stor nytte av at vi har en mye breiere debatt om kvalitet, og et mye mer bevisst forhold til at kvalitet i kunsten er til syvende og sist det ypperste og det vesentlige målet for oss alle, sier Hadia Tadjik.