Munch-museet på Tøyen: «Den kunstinteresserte turist som vil se Munch i løpet av et kort Oslo-opphold velger ikke nødvendigvis Tøyen, men Nasjonalgalleriet», skriver artikkelforfatteren. Foto: Adrian Øhrn Johansen
Munch-museet på Tøyen: «Den kunstinteresserte turist som vil se Munch i løpet av et kort Oslo-opphold velger ikke nødvendigvis Tøyen, men Nasjonalgalleriet», skriver artikkelforfatteren. Foto: Adrian Øhrn JohansenVis mer

Ønsketenkning

Lambda er et påskudd for å øke utbyggeren HAV Eiendoms inntekter.

Det hevdes at besøkstallet (som om det var eneste suksessmål for et museum) for Munch -museet vil stige til 500 000 bare man flytter det «mer sentralt». Til sammenlikning: Louisiana utenfor København ligger 40 minutter med tog fra sentralstasjonen pluss 15 minutters gange. Besøkstall 600 000. Munch på Tøyen ligger tre minutter med T-bane fra Oslo S pluss fem minutters gange. Besøkstall 125- 30 000.

Har Louisiana flere besøkende fordi det ligger mer sentralt? Absurd.

Eller er det fordi naturomgivelsene virker mer attraktive enn betongjungelen? Da burde en utvikling av Tøyen, som kombinert skulpturpark i fellesskap med Botanisk Hage, være svaret. Dette ble faktisk planlagt i 1990-årene, men lagt foreløpig på is. Det er dette opposisjonspartiene, flertallet i bystyret, nå vil utrede - formulert på den måten også av formannen i byutviklingskomiteen Jøran Kallmyr (Frp).

Eller har Munch-museet simpelthen reell konkurranse: Nasjonalgalleriet har kunstnerens gjennombruddsverker i originalutgave: Madonna, Skrik, Syk pike, Pubertet, Døden i sykeværelset, Livets dans osv., og auladekorasjonene er Universitetets eiendom. Munchs gave til kommunen var ikke hans «livsverk», som det ofte påstås, men det han etterlot seg i atelieret ved sin død: Skisser, utkast, ufullførte ting, senere replikker av Madonna og Skrik osv. Mye viktig, men for mesteparten forskningsmateriale som ikke egner seg til utstilling.

Den kunstinteresserte turist som vil se Munch i løpet av et kort Oslo-opphold velger ikke nødvendigvis Tøyen, men Nasjonalgalleriet. En firedobling av besøkstallet bare man flytter museet til havneområdet (kalt «Sentrum») er åpenbart ren ønsketenking. I dette tilfelle et påskudd for å øke utbyggeren HAV Eiendoms inntekter gjennom verdistigningen av tomtesalg og byggeprosjekter ved ha Munch som eksklusiv nabo i Bjørvika. Det er i alle fall det de selv sier.