Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Oooh!

Raphael Saadiq oppsummerer ståa i r&b-og soul- miljøet.

CD: Sukk, Raphael Saadiq kan virkelig sin soul. På sitt andre soloalbum «Ray Ray» oppsummerer han også alle de musikalske uttrykkene han har lekt seg med gjennom sin omfattende karriere. På begynnelsen av nittitallet var det dansevennlig new jack swing med Tony Toni Toné. Så liret han av seg strålende rett-på-sak-duetter med En Vogues Dawn Robinson og Ali Shaheed Muhammad fra A Tribe Called Quest i r&b-supergruppa Lucy Pearl. Da han ga ut solodebuten «Instant Vintage» i 2003 hadde han derimot tatt steget inn i den mer jordnære og urbanmyke nysoulen. På «Ray Ray» svinger han gjennom hele sitt musikalske spekter. På den utrolig tøffe og vestkyst-aktig pistolskytende kjærlighetsballaden «Rifle Love» har han til og med fått restene av både Tony Toni Toné og Lucy Pearl med på moroa. I tillegg inkluderer han flere karaktertrekk fra soulmusikkens historie. «Ray Ray» er utformet som et slags blaxploitation-/superhelt-/mafiafilm-soundtrack. Raphael er cinematisk som Curtis Mayfield, tegneserieaktig som André i Outcast og myk, myk, myk som, vel, Raphael Saadiq. Den superkommersielle crooneren Babyface dukker opp på den nydelige kjærligheten-er-ikke-bare-en-lek -balladen «Not A Game». Raphael har tilegnet blødmefunky «Ray Ray Theme» til avdøde Rick James. Og selv om «I Know Shuggie Otis» overhodet ikke minner om hovedpersonens soulpsykedelia, varmer lydbildet mer enn en kopp kakao.

Nei, det er ikke rart at til og med Sondre Lerche har uttalt at han har lyst til å jobbe med Raphael.

annonse

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media