Opera som veiprosjekt

Den planlagte nye operaen i Oslo blir det viktigste kulturbygget vi skal vedta i dette hundreåret, og bygge i det neste. Om våre politikeres håndtering av operahussaken så langt inngir tillit, får hver og en avgjøre selv. Men etter at SVs stortingsgruppe onsdag gikk inn for lokalisering i Bjørvika, er situasjonen klar. Det partiet som til sjuende og sist skal avgjøre hvor en ny, norsk opera skal ligge, er det samme politiske partiet som er mot opera i det hele tatt. De tidligere kulturpartiene Ap og SV har overlatt kulturforakterpartiet Fremskrittspartiet, partiet som i sin tid ville gjøre Nationaltheatret om til en bingohall, den faktiske beslutningsmyndighet i operahussaken.

  • Dette er utrolig nok i seg selv. Og i tida fram til en komitéinnstilling foreligger og Stortinget tar en avgjørelse - hvis den da kommer i år - vil den politiske pokerspilleren Carl I. Hagen vite å utnytte de kortene Ap og SV har servert ham. Når Stortinget i juni skal stemme over hvor den nye operaen skal ligge, vil etter alt å dømme først Frp's forslag om nei til nytt operabygg falle. Dernest blir det votering om Bjørvika eller Vestbanen - med Frp på vippen. Og Frp vil gå for den lokaliseringen partiet, ikke operaen, kulturlivet eller operapublikummet, er best tjent med. Det vil si det som gir størst politisk gevinst. Det være seg i form av politisk hestehandel med regjeringen, eller i uttelling i opinionen. Eller begge deler. Bjørvika eller Vestbanen - det er ett fett for Carl I. Hagen. Han kan gi rasjonelle og overbevisende Frp-argumenter for hvert av alternativene hvis det blir nødvendig.
  • I dag er utfallet for så vidt fremdeles uvisst. Men går trioen Ap, SV og Frp for Bjørvika, får de det som de vil: operahussaken blir ikke lenger en ren kulturbyggsak. Den blir en byutviklingssak. Å planlegge og bygge Bjørvika-operaen uten samtidig å planlegge og bygge samferdsel og infrastruktur vil være både formålsløst og urasjonelt. Spørsmålet blir derfor hvem som skal ha ansvaret for en slik gigantutbygging av veier og bydel med opera fra statens side? Samferdselsdepartementet eller Kulturdepartementet?
  • Det naturlige vil være Samferdselsdepartementet. Derved blir operaen ikke lenger en kultursak, men en samferdselssak. Det bør det eventuelle stortingsflertallet ta følgene av. Blir det Bjørvika, bør de være så konsekvente å utnevne Oslos veisjef, Ole Christian Torpp, til ny operasjef.