Operabråk i Stortinget

Oslo Arbeiderpartis leder, stortingsrepresentant Britt Hildeng, sier at hun føler seg trygg på at Arbeiderpartiets representanter fra Oslo går imot opera på Vestbanen. Hun håper og regner med at resten av partiet følger «Oslo-benken».

I dag legger regjeringen fram proposisjonen til Stortinget om operaen, men får Britt Hildeng det som hun vil, kan saken bli stanset i Stortinget. Med Arbeiderpartiets og Fremskrittspartiets stemmer kan saken bli utsatt.

- Jeg har nylig tatt saken opp med Oslo-benken, sier Hildeng - og da var det ingen som ytret seg for et annet syn et det som har vært Oslo Arbeiderpartis linje, nemlig Bjørvika-alternativet. På det kommende årsmøtet i Oslo Ap ligger det klart et forslag til vedtak som gjentar dette standpunktet.

- Men får dere med dere resten av partiet på dette?
- Ja, det tror jeg. Når regjeringens opplegg foreligger, må vi jo først diskutere saken, men ut fra det vi allerede vet, både håper og regner jeg med hele partiets støtte. Jeg har faktisk ikke hørt en eneste stortingsrepresentant fra partiet som har ytret seg i en annen retning.

- Dette innebærer nok en utsettelse?
- Det behøver ikke ta så lang tid. Stortinget har tidligere gitt klare signaler om at Bjørvika-området bør tilføres midler og i Storby-meldingen går også regjeringspartiene inn for at nye statlige institusjoner bør plasseres i øst, med mindre det er gode grunner for noe annet.

- Vil du kreve at Ap skal stemme samlet i denne saken?
- Det håper jeg ikke blir nødvendig, jeg kan ikke tenke meg at de andre vil overprøve en samlet Oslo-benk, sier Hildeng.

Når regjeringen i dag legger fram planene for en ny opera på vestbanetomta, blir det også klart at det forut for byggingen skal være en internasjonal arkitektkonkurranse. I beskrivelsen av oppdraget blir det etter det vi erfarer understreket at det må tas hensyn til at området er fredet og det betyr at i alle fall den gamle inngangshallen må beholdes i forslagene. Det er tidligere anslått at en ny opera på Vestbanen vil komme på omkring 1,4 milliarder kroner. I proposisjonen vil ulike alternativer bli vurdert mot hverandre og når regjeringen nå går inn for Vestbanen, begrunnes det med både økonomi og tid; tanken er at en ny opera skal stå ferdig til år 2005. Regjeringen kommer trolig til å avvise Bjørvika, fordi det alternativet vil koste mer. Og med nødvendige utredninger kommer det også til å kreve mer tid.