Opera: Svetlana Aksenova i fjorårets oppsetning av «Tosca» på Den Norske Opera & Ballett. Foto: Erik Berg
Opera: Svetlana Aksenova i fjorårets oppsetning av «Tosca» på Den Norske Opera & Ballett. Foto: Erik BergVis mer

Operaen kan måtte feire 10 årsjubileet uten musikksjef

I april feirer Operaen ti år i Bjørvika - sannsynligvis uten musikksjef.

(Dagbladet): Konfliktene ved Operaen har vært mange. I fjor vår trakk Karl-Heinz Steffens seg som musikksjef, bare åtte måneder etter at han hadde tiltrådt. Han beskrev den nye Operasjefen Annilese Miskimmon som «umulig å samarbeide med». Oppsigelsen kom i form av et åpent brev i Aftenposten.

Etter dette sikret Steffens seg ifølge NRK 1,8 millioner i etterlønn og sluttvederlag, før han forsvant ut i fjor høst.

- Det er ingen ansettelse av ny musikksjef nært forestående. Ansettelseskomiteen er i gang med sitt arbeid. Vi har fått rekruttert gode dirigenter til våre oppsetninger fremover. Disse dirigentene, resten av kunstnerisk ledelse og orkesteradministrasjonen ivaretar den daglige driften mens rekrutteringen pågår.

Dette sier Operadirektør Geir Bergkastet om situasjonen.

Kan ta to-tre år

Tidligere Operasjef Per Boye Hansen sier det bør være eiernes og styrets ansvar å ansette en ny musikksjef. Han forteller at det tok to-tre år å få på plass Karl-Heinz Steffens.

- Det er vanskelig å få tak i de beste. Skal man få inn noen på toppnivå, må de fristes med gode tilbud. De må bli kjent med huset og orkesteret før det tas en avgjørelse. De mest etterspurte er booket langt fram i tid, så det skal mye til for å finne en ny musikksjef som kan tiltrå før det har gått to-tre år.

Bergkastet sier det er flere grunner til at prosessen tar tid.

- Vi ønsker ideelt sett å bli kjent med en ny musikksjef gjennom konkrete dirigentoppgaver hos oss. Og det er viktig at vedkommende kan fungere som musikksjef for hele huset, både i forhold til orkesteret, operakompaniet og ballettkompaniet.

En norsk musikksjef?

Operaens oppsetninger krever lang planleggingstid. Både direktør Bergkastet og Operasjef Miskimmon kom inn i fjor høst. Uten musikksjef er det altså bare ballettsjef Ingrid Lorentzen med fartstid siden 2011 som står for kontinuiteten i ledelsen i jubileumsåret.

På toppen av det hele kom Miskimmon i konflikt med sangsolistene allerede før hun tiltrådte. Dette fordi hun ønsket å redusere antall faste stillinger.

- Musikksjefen har selvsagt innvirkning på resultatene ved å finne solister og trimme det musikalske inn mot premieren. Samtidig er det mange dyktige sangere tilgjengelig i markedet, og enda viktigere er egentlig regissøren. Han/hun styrer hvilket konsept operaforestillingene skal ha på godt og vondt, sier Dagbladets klassisk-skribent Espen Selvik.

Han mener det snart bør komme en ny musikksjef på banen, selv om en tiltredelse måtte ligge et stykke fram i tid.

- Jeg skulle ønske de våget å ansette en norsk musikksjef, sier Selvik.

- Sterke personligheter

Professor Sigrid Røyseng ved Institutt for kommunikasjon og kultur, BI poengterer at selv om operasjef, ballettsjef og musikksjef formelt sett er likestilte, har det ikke alltid fungert slik i praksis.

- Musikksjefen har gjerne ikke vært til stede på heltid. Organisasjonsmodellen er skjør og kulturledere er ofte sterke personligheter.

Sett i lys av konfliktene ved Operaen mener Røyseng det er forståelig at ansettelsesprosessen tar tid.

- Det kan være klokt at de ikke forhaster seg. Men Operaen har et sterkt orkester som har utviklet seg godt. Det er viktig at denne utviklingen ikke stopper opp.

Det kostet 4,2 milliarder å bygge Operahuset i Bjørvika, som åpnet 12. april 2008. Tiårsjubileet skal markeres fra 9. til 15. april. På programmet står et variert utvalg av opera- og ballettforestillinger, blant annet Verdis opera «La traviata», Nasjonalballetten danser verk av Kylián, Forsythe og Øyen i Mesteraften.

- I tillegg vil vi presentere et sentralt verk fra norsk musikkhistorie: Ludvig Irgens-Jensens «Heimferd». Vi skal invitere dem som ikke har vært på forestilling her i Operaen ennå, og vi skal invitere dem som har fulgt oss tett. Vi har også noen små overraskelser på lur, sier Bergkastet.