GEIR BERGKASTET: Mannen som i disse juletider skal utrette det under å få alle i Operaen til å trekke i samme retning. Foto: NTB Scanpix
GEIR BERGKASTET: Mannen som i disse juletider skal utrette det under å få alle i Operaen til å trekke i samme retning. Foto: NTB ScanpixVis mer

Operaen og elefanten i rommet

Størrelsen tatt i betraktning, burde den ikke være så usynlig. Ledelsesmodellen i Bjørvika står i veien for en kunstnerisk ledelse.

Kommentar

Men det skjer, gang på gang, ikke minst på vårt vakre og funksjonelle operahus i Bjørvika – hver gang de skal bytte ut toppstillingen, administrerende direktør.

Den har faktisk blitt sett og omtalt mange nok ganger nå til at enhver som flytter inn på toppen må regne med å møte den, for ikke å si støte på den.

På Den Norske Opera & Ballett har de nemlig ikke bare en toppsjef som er administrerende direktør, uten spesielle krav til kunstnerisk kompetanse.

På det neste ledernivået finner vi seks ledere: Teknisk direktør, kommunikasjons-direktør, administrasjons- og økonomidirektør, musikksjef, ballettsjef og operasjef. Vel og merke likestilte ledere.

Denne særnorske ledelsesmodellen har gått skeis, gang på gang, og den har blitt påtalt, sist fra den faglige tunge Deutsche Opernkonferenz som påpeker at modellen står i veien for en kunstnerisk ledelse av vårt operahus. Noe som viste seg i den svake søkerlisten da operasjefstillingen ble utlyst etter Per Boye Hansen.

Nasjonalballetten blomstrer under ballettsjef Ingrid Lorentzen, heldigvis! Den nye musikksjefen, Karl Heinz Steffens, synes å være gull verd (gå og hør ham i Così!), og operaen har aldri oppnådd bedre resultater enn under Per Boye Hansen.

Aberet er bare at direktør Nils Are Karstad Lyse plutselig nektet å fornye Boye Hansens åremål, ut fra hva han oppfattet som et arbeidsmiljøproblem, men som kjennere av operahus kunne ha fortalt ham var høyst vanlige, interne konflikter.

Det var som beretningen om et varslet mord, Lysøs fatale feilgrep, om enn med en parodisk hale, idet Lysø fant ut at han likte seg bedre i næringslivet og derfor vender tilbake dit – vel og merke uten å ha løst en av sine viktigste oppgaver som direktør: problemene med Nasjonaloperaens enorme pensjonsutgifter.

Hele tiden med styreleder Anne Carine Tanum som passiv bisitter, i stedet for som aktiv styreleder. Da blir andre offentlig instanser, som for eksempel Kulturdepartementet, avskåret fra å handle. Kanskje Linda Hofstad Helleland skulle ta seg en liten idrettspause, og se nærmere på styrearbeidet i Den Norske Opera & Ballett?

For det ser ut til å fortsette som før. En ordknapp Tanum har hentet Høyskoledirektør Geir Bergkastet inn som ny administrerende direktør, en person hun kjenner fra styret i DNB, der hun fortsatt er styreleder.

Og Bergkastet selv, hvordan går han sin nye jobb i møte? –Jeg har foreløpig ikke studert veldig nøye hva som står foran meg, uttaler han bramfritt på Aftenpostens forside.

Kanskje han ikke en gang har hørt om elefanten i rommet?