CD: Første gangen jeg hørte singelen «To Lose My Life» på radio, trodde jeg dette var en ny single med Mossebandet Superfamily. En god en sådan. Klassisk kontrastert mellom svartstenkt og oppstemt. En slags glampop med dødslengsel og emo-issues. Tidsriktig på alle de riktige måtene. Bundet til 80-tallet med ikke spesielt stramme lærbelter. Arenasvulmende og storhetsjagende, i tråd med de ulike, men likevel beslektede tilnærmingsmetodene til The Killers og Arcade Fire som har dannet skole de siste åra.
At dette var en single med det tungt markedsførte og over-natta-populære White Lies gjorde ingen skade på førsteinntrykket. Utover at det var synd den ikke kunne være årets beste norske single likevel: en hel, tidsspesifikk rockestetikk kapslet inn på tre minutter og elleve sekunder.
Brutte løfter
Albumet som bærer samme navn som denne singelen er derimot en trist historie om brutte løfter og insisterende fakter, om hvordan man tar den nevnte tidsåndens vitale bestanddeler og krammer den sammen til en hard, uelastisk og livløs klump. Storhetsjaget i musikken er nettopp det - jag - og denne streben etter å ta musikken gjennom taket, opp, opp, opp, ender jevnt over opp i statisk gnål, et band stivnet i en i utgangspunktet lovende grunnstilling.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger