Opplags- krigene

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Da opplagstallene for engelske aviser for juli ble offentliggjort, var budskapet deprimerende kjent: Opplagsnedgang på alle fronter. Bare Financial Times klarte å vise oppgang, deres opplag steg med åtte små promille. Mens Daily Express sank med hele 8 prosent, Daily Mirror med 5 prosent, The Times med 4 og The Guardian med 3 prosent. Avisenes samlede opplag synker, og spekulasjonene går om hvilke aviser som først må trappe ned. Avisa Independent’s søndagsutgave er blant de som sliter i en beinhard konkurranse.

I EN TID preget av voldsomme endringer i mediesituasjonen er det fort gjort å huske fortiden som en lang og rolig periode med stabilitet og trygghet. Men medieprofessor Stewart Purvis har i et foredrag vist at høy turbulens og raske endringer er noe som tradisjonelt hører avismarkedet til.

Purvis sammeligner engelske aviser i 1965 med avisene 40 år seinere, i 2005.

Et av de mest slående trekkene er ganske enkelt hvor mye tykkere aviser er blitt. I 1965 var den gjennomsnittlige avis i England 17 sider tykk – søtten. I 2005 hadde den engelske gjennomsnittsavis est opp til 55 sider – hver avis er blitt mer en tre ganger så tykk. Skal folk opprettholde samme forbruk av aviser som de hadde den gang, er de altså enten nødt til å bruke tre ganger mer tid, eller lære seg å lese tre ganger så fort. Den største endringen er i Murdoch-flaggskipet The Times: På førti år har avisa gått fra å ha 14 sider til 100. En sjudobling monner, selv om avisa i mellomtida har gått fra fullformat til tabloid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer