GÅR SÅ DET SUSER: Det feires med champagne i Dagbladet når man kan slå i bordet med en opplagsøkning for papiravisa i 2011. Nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord koster på seg å søle med de edle dråpene. Bak står ansvarlig redaktør John Arne Markussen (i blå dress) og jubler sammen med resten av Dagblad-medarbeiderne. Alle foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
GÅR SÅ DET SUSER: Det feires med champagne i Dagbladet når man kan slå i bordet med en opplagsøkning for papiravisa i 2011. Nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord koster på seg å søle med de edle dråpene. Bak står ansvarlig redaktør John Arne Markussen (i blå dress) og jubler sammen med resten av Dagblad-medarbeiderne. Alle foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Opplagsøkning i 2011: DAGBLADETS JUBELÅR

Dagbladet solgte flere aviser i 2011 enn året før, trolig som eneste løssalgsavis i Europa. - Oppsiktsvekkende, mener eksperter.

(Dagbladet): - Oi, Oi! Jeg har hørt at det er optimisme i Dagbladet, men en opplagsøkning er fantastisk, sier Sigurd Høst, professor II ved Høgskulen i Volda.

Han er ekspert på opplagsutviklingen blant norske aviser, og sier at dersom man skulle følge trenden fra tidligere år, så kunne man forvente at løssalgsavisene ville falle med 8-10 prosent i 2011.

Dagbladet har derimot klart å snu den negative utviklinga, og kan slå i bordet med en opplagsvekst i 2011. Det betyr at det ble solgt flere papiraviser i 2011 enn i 2010, og administrerende direktør i Dagbladet, Terje Wibe, er svært tilfreds med utviklinga.

- Når opplagstallene for norske aviser offentliggjøres 16. februar så vil Dagbladet, som antagelig en av svært få norske aviser, kunne vise til opplagsvekst i 2011. Vi antar at våre konkurrenter ikke har like gode tall å vise til, og når Dagbladet i tillegg vokste sterkt digitalt og tok markedsandeler på nett, så er vi selvfølgelig godt fornøyd, sier Wibe.

Snuoperasjon Han er tydelig på at papiravisene vil fortsette å være under press i årene som kommer, og at man derfor må fortsette å jobbe hardt for å lage gode aviser hver eneste dag.

- Vi har lagt bak oss et år hvor samtlige ansatte hver eneste dag har gått på jobb med et mål for øye, nemlig å snu den nedadgående trenden som vi og de aller fleste papiraviser i mange år har vært inne i.  Det er da med stor glede vi nå legger bak oss et år hvor vi lykkes fantastisk godt, ikke bare på papir, men på alle våre fronter - papir, nett, mobil og web-tv.  Etter det som må karakteriseres som en bemerkelsesverdig snuoperasjon, så er jeg overbevist om at vi vil lykkes bedre enn konkurrentene også framover, sier Wibe.

Alene i Europa? Professor Høst synes utviklingen er spesielt imponerende om man ser ti år tilbake i tid.

- Status i 2002 var at VG hadde en «all time high», og med den forskjellen i opplag, inntekt og ressurser i forhold til Dagbladet, så skulle man tro at VG bare ville fortsette å øke forspranget. Når Dagbladet gjør det så bra, så må man spørre seg om det skjer på bekostning av VG.
Ifølge Dagbladets tall er det grunn til å tro at denne avisa er alene i Europa om en opplagsøkning i løssalgsmarkedet for 2011.

Mediekommentator Knut Kristian Hauger i Kampanje forteller om et europeisk mediemarked med svært få lyspunkter.

- Alle markedene i den vestlige verden opplever et enormt press på opplagstallene akkurat nå, og det er svært få lyspunkter å spore på det internasjonale løssalgsmarkedet. Vi må til markeder ganske langt fra det vestlige om man skal spore noe som ligner positive resultater, sier Hauger.

- Nyhetscomeback Han mener derfor det er sterkt av Dagbladet å nå kunne vise til en opplagsøkning.

- Det er veldig positivt for både Dagbladet og det norske markedet. Men jeg ville holdt champagnen til kjøling enda litt lenger, for å være sikker på at dette er en varig trend, sier mediekommentatoren.

Sjefredaktør i Dagbladet John Arne Markussen tok over et avishus i medvind da han like før jul tiltrådte i stillingen. Han mener det er innholdet i avisa som har bidratt til de positive resultatene.

- Dagbladet har gjort comeback som nyhetsavis, og vår stemme er dermed blitt viktigere. Samtidig er avisa lysere til sinns - tonen er friskere. Satsingen på nyheter i kombinasjon med godt kulturstoff, spisse, innsiktsfulle kommentarer, en viktig debattarena og de populære magasinene våre, er en resept som fungerer, sier han.