Opplysende «odyssé»

Veikart blir visuelle ferdselsårer mot mangslungne livsmønstre.

På utstillingen «Odyssé» i Galleri OBK går prosjektet langt utover de hjemlige grensene, med arbeider i samme teknikk som tar oss med på en global utferd til metropoler på tre kontinenter. I Paris har Alnæs oppholdt seg i lengre tid, og lar arbeidene åpne for flere innfallsvinkler. Hun veksler fra det perforerte lysspillet over Seine-stadens struktur, til byen som er gjennomtrukket av den europeiske kulturtradisjonens linjer.

Sakralt og sensuelt

Det siste skjer når en collage av fotofragmenter fra sakrale trefigurer og sensuelle marmorskulpturer blir belyst bakfra med bykartets ferdselsårer i rødt, hvor fargen ulmer tvetydig mellom hjertevarme og glorete skinn fra et «red light district». I «Arrondissements 1- 20 Paris» er collagegrunnen med foto av myldrende menneskemengder oppdelt som en modernistisk gitterstruktur.

Menneskemassene i grått formelig pulserer i takt med de blinkende lysene som beskriver den enkelte bydel, og gir folk en forskjellig identitet i den urbane jungelen.

Dødens dag

Alnæs' evne til å lade lyset med betydninger kommer også fram i objektet over «Cimetihre Phre Lachaise», hvor fotofragmentene fra den kjente gravplassen i Paris blir illuminert bakfra gjennom et bykart med et grønnskjær som gjør meditasjonen over døden til en del av livet.

På sin reise til Mexico City - mammutmetropolen som ikke kan avgrenses med noe avsluttet kart - har hun sett feiringen av dødens dag som en del av sivilisasjonens mønster, som de mangefargete lyspærene i objektet er et annet tegn på. Blålyset bak fotografiene av oldtidas skulpturer i Kairos egyptiske museum framtrer mer som et memento, om at også de største kulturer kan gå til grunne.