Opprøret mot bompenger bør bekymre flere enn Frp

Dagbladet mener: Det er behov for å tenke nytt om bompenger

OPPRØR: Den økende og omfattende motstanden mot bompenger bør få politikere i alle partier til å tenke nytt, mener Dagbladet. Før jul markerte bilister motstand mot en bompengeringen rundt Drammen. Liknende aksjoner har oppstått landet rundt. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
OPPRØR: Den økende og omfattende motstanden mot bompenger bør få politikere i alle partier til å tenke nytt, mener Dagbladet. Før jul markerte bilister motstand mot en bompengeringen rundt Drammen. Liknende aksjoner har oppstått landet rundt. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer
Meninger

Frp skal bruke landsmøtet i helga til å hylle bilen og veiene. Et halvår før kommunevalget ligger partiet på historisk lave nivåer i meningsmålingene, og bilen har tradisjonelt vært en symboltung merkesak og stemmesanker for Frp. Det er den ikke lenger. Frp gikk til valg i 2013 på å fjerne alle bomringer i landet. Etter seks år i regjering har antall bomstasjoner økt fra 170 til 245, ifølge Aftenposten. Aksjonene mot bompengeringene har skapt et parti som stiller lister i 11 kommuner og fire fylker, og som har ambisjoner om å komme inn på Stortinget. Bompengelista er det tredjestørste partiet i Bergen, og da er det ikke bare Frp som mister velgere.

Den brede oppslutningen om bompengeopprøret bør vekke bekymring for flere enn Frp. Som en demokratisk sikkerhetsventil er slike ensakspartier en sunn korreksjon, men hva er den egentlig uttrykk for? I slagordet nok er nok ligger vel noe av svaret. Aksjonistene er ikke nødvendigvis mot enhver form for bompengefinansiering, men mener av ulike grunner at myndighetene er blitt for grådige og har latt seg friste til å bruke bompenger som en ekstraskatt. Det er behov for å tenke nytt - både om behovet og om hvem som skal betale gildet, skriver professor ved Norges Handelshøyskole, Christine B. Meyer, i et innlegg i Dagens Næringsliv denne uka. Hun er ikke alene om oppfordringen til å finne bedre løsninger. Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum brukte sin bejublete landsmøtetale tidligere i år til å fortelle om hvordan bompenger rammer usosialt og urettferdig.

I tillegg til å finansiere veiprosjekter, er bompenger et miljøtiltak som skal minske bilkjøring og dermed hindre både miljøforurensing og klimautslipp. Undersøkelser viser at bompenger gjør jobben, og særlig i de store byene er mange innbyggere takknemlige for å puste i reinere luft. Men for å sikre nødvendig oppslutning om slike skatter, er det avgjørende at de ikke oppfattes som en usosial koppskatt som rammer deler av befolkningen urimelig hardt. Et alternativ er for eksempel veiprising, som mange andre land benytter seg av. Et slikt system kan justeres progressivt og for eksempel ta hensyn til inntekt, barnefamilier og særlige transportbehov. Det vil gjøre at avgiftene blir mindre belastende for dem som irriterer seg over at bompenger rammer like hardt uansett hva du tjener.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.