Opprørt over Her og Nå

Arve Juritzen er opprørt over at ukebladet Her og Nå i går feilaktig skrev at han har fått en datter - og at hun skal hete Anita. Saken føyer seg inn i rekken av omstridte oppslag i de to ukebladene Her og Nå og Se og Hør den siste tiden.

- Arve Juritzen opplever det særdeles ubehagelig at Her og Nå skriver at det er født et barn som ennå ikke er kommet til verden. Det som opprører ham mest, ikke minst som tidligere journalist, er at bladet ikke har forsøkt å verifisere historien ved å kontakte ham.

Det sier Arve Juritzens personlige assistent Reidunn Glans til Dagbladet.

Løgnaktig

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund er generelt bekymret over arbeidsmetodene til kjendisbladene. Kraftigst

reagerer han på gårdagens overtramp i Her og Nå.

- Når det framkommer åpenbart løgnaktige artikler i utenlandske ukeblader, liker vi å tenke at sånt ikke skjer i Norge. Så langt også med en viss rett. Men jeg begynner å lure når Her og Nå kan servere denne historien om Arve Juritzen. Historien var jo så fryktelig lett å kontrollere, sier Kokkvold.

Anita

I gårdagens Her og Nå står blant annet følgende å lese under tittelen «Arve fikk arving»:

«Arve Juritzens store drøm har gått i oppfyllelse. Den homofile tv-kjendisen er blitt pappa til ei jente. Etter det Her og Nå kjenner til, skal den lille jenta hete Anita.»

Her og Nå skriver også at Juritzen like før påske reiste til USA for å møte både surrogatmoren og sin lille datter. Det var også henvisning til saken på forsiden av bladet.

Glans mener Her og Nå har gjort to store feil.

- For det første er ikke barnet født, og her er det ikke rom for tolkning. Dessuten er navnet feil. Blir det ei jente, skal hun ikke hete Anita, opplyser Juritzens assistent.

Reidunn Glans mener at Her og Nå tok en råsjanse, men bommet.

- En telefon til meg hadde vært nok til å få vite hva som er korrekt. Her og Nås redaktør unnskylder seg med at de ville ha direkte kontakt med Arve Juritzen og derfor ikke kontaktet «sekretæren». Litt nedlatende, kanskje, i alle fall dumt, så lenge Her og Nå vet at Arve har valgt at jeg skal ta meg av alle mediahenvendelser. Når Her og Nå unnlater å ringe meg, og heller ikke forsøker å få kontakt med Arve på hans telefoner eller e-mail, så blir det feil når bladet i ettertid sier at Juritzen ikke var tilgjengelig. Vi vurderer nå hva vi skal gjøre. Her og Nå har et problem, sier Reidunn Glans.

Beklager tabben

Det er sjefredaktør Rino Rådahl i Her og Nå enig i:

- Vi fant ingen grunn til å tvile på kildene. Nå viser det seg at våre kilder var uetterrettlige. Det er svært kjedelig. Vi beklager tabben dypt, sier Rådahl.

Trond Stensåsen, redaktør i Se og Hør, påpeker at alle kan gjøre feil:

- Men jeg kan ikke komme på at vi har gjort en så grov bommert, sier han.

I forrige utgave, påskenummeret, brettet Her og Nå ut det de på forsida kalte «Märtha og Aris påskeparadis» på Maihaugen i Lillehammer, og slo fast at Ari og Märtha kunne ønske venner og familie hjertelig velkommen i påsken.

Det viste seg raskt at Ari og Märtha ikke feiret påske på Maihaugen i Lillehammer. Men derimot i Amman, Jordan.

Sjefredaktør Rådahl mener det ikke går an å sammmenlikne de to sakene:

- Hovedpoenget med påskereportasjen var å vise fram et flott sted der Ari og Märtha har oppholdt seg mye. Hovedpoenget var ikke hvorvidt de skulle være der denne påsken, framholder han.

- Bør prøve saken

Kjell Inge Røkke reagerte kraftig, og Se og Hør fikk pepper også fra annet hold, da de rett før påske viste bilder av nesten samtlige rom i hans hyttepalass i Oppdal. Bildene var tatt uten tillatelse.

Per Edgar Kokkvold mener at Røkke bør prøve denne saken overfor Pressens Faglige Utvalg (PFU). Han mener den har stor prinsipiell interesse fordi utfallet vil si noe om offentlige personers rett til privatliv.

Han mener at også Arve Juritzen bør prøve sin sak for PFU:

- Jeg har ingenting imot om Her og Nå blir kjørt på denne saken. Men den saken er jo så opplagt at poenget nesten forsvinner. Selv en journalist på sin aller første vakt må kunne forventes å sjekke om et barn virkelig er født. Dette er et presseetisk overtramp som kan felles omtrent ved standrett, slår Per Edgar Kokkvold fast.

- Også dette bladet er avhengig av en viss troverdighet, vil jeg tro. Og jeg regner faktisk med at bladet lærer av denne kardinalfeilen. Jeg tror strengt tatt ikke at Norge er på vei mot «tyske tilstander», sier Kokkvold.

Homorykter

I ukens utgave av ukebladet Kvinner og Klær (KK) forteller Arve Tellefsen om hvordan han for omlag ti år siden ble tilbudt et sekssifret beløp for å stå fram og bekrefte eller avkrefte homo-ryktene om ham. Til Dagbladet sier Tellefsen at tilbudet lød på nøyaktig 100 000 kroner, og kom fra Billedbladet Nå, som gikk inn for noen år siden.

Det var ryktene om ham og langrennsstjernen Vegard Ulvang fiolinisten ble bedt om å kommentere. Til KK forteller Tellefsen: «De sa at hvis jeg ikke sa noe, så ville de skrive om det uansett».

Tellefsen avslo, og sendte i stedet ut en pressemelding der han avkreftet at han var homofil.

UKEBLAD-TABBE: Her og Nå skrev at Arve Juritzen er blitt pappa. Men det er han ikke blitt.