Apple TV+

Oppsiktsvekkende Apple-avsløring

En opptelling fra Wall Street Journal viser at serier på strømmetjenesten Apple TV+ overøses med Apple-produkter, og samtaler om FaceTime og iCloud. Android-produktene tilhører derimot «skurkene» i seriene.

OVERØST: I TV-serien «Ted Lasso» dukker Apple-produkter opp 230 ganger i løpet av de 14 første episodene. Foto: Apple TV+
OVERØST: I TV-serien «Ted Lasso» dukker Apple-produkter opp 230 ganger i løpet av de 14 første episodene. Foto: Apple TV+ Vis mer
Publisert

Strømmetjenesten Apple TV+ ble lansert i 2019, og Apple har en tydelig plan for at deres egne produkter skal komme i et godt lys.

I flere av Apples seriesatsninger er flere av selskapets mest kjente produkter representert. iPhone, MacBook, og AirPods brukes av flere av karakterene i seriene.

Nyhetsbyrået Reuters skrev tidligere denne måneden at Apple planlegger å bruke 500 millioner dollar på å markedsføre Apple TV+, bare i år. Selskapet får også god reklame for egne produkter gjennom seriene på Apple TV+

Wall Street Journal-journalist, Kenny Wassus, har gjort en opptelling av Apple-produkter i fem serier på Apple TV+. Seriene er som følger: «Ted Lasso», «Mythic Quest», «The Morning Show», «Trying» og «Defending Jacob».

Totalt dukker det opp 704 Apple-produkter i de fem seriene med 74 episoder, ifølge Wassus.

25 Apple-produkter per episode

I løpet av de første 14 episodene av komiserien «Ted Lasso» vises et Apple-produkt hele 230 ganger. Det er den serien Wassus har undersøkt der det blir vist flest Apple-produkter per minutt. I snitt vises 1,4 Apple-produkter i minuttet.

En annen serie med en haug av Apple-produkter er serien «The Morning show» med Jennifer Aniston i hovedrollen. I løpet av de første ti episodene blir Apple-produkter vist hele 250 ganger - altså i snitt 25 produkter per episode.

Apple har så langt ikke kommentert saken.

Skurker uten iPhone

Ifølge Wassus er det bare de karakterene Apple vil at seerne skal få gode assosiasjoner til som bruker Apple-produktene. Skurkene sitter igjen med konkurrenten Android.

Dagbladet skrev om dette i februar i fjor, da regissør Rian Johnson, som står bak filmer som krimmysteriet «Knives Out» og storfilmen «The Last Jedi», avslørte at skurker ikke får ha Apple-produkter.

- Jeg vet ikke om jeg bør si dette, men det er veldig interessant, så jeg gjør det likevel. Du ser aldri skurken med en iPhone. Dette er tydelig i filmer hvor et mysterium skal løses, sa Johnson i et videointervju med Vanity Fair.

Et eksempel på at skurkene bruker Android finnes i serien «Defending Jacob» på Apple TV+. Der bruker flere av karakterene iPhone, mens en pedofil karakter sitter igjen med Android.

SNIFF: Det var ikke filmen som havnet i hovedrollen, da skuespillerne Jessica Chastain og Oscar Isaac sto på den røde løperen for å promotere deres nye TV-serie «Scenes from a Marriage». Video: AP / Foto: Scanpix Vis mer

- Kan virke mot sin hensikt

Professor i markedsføring på BI, Lars Olsen, sier det ikke er uvanlig at produktplassering forsøkes å knyttes til positive assosiasjoner og karakterer. Han har ikke sett de aktuelle TV-seriene på Apples strømmetjeneste, og uttaler seg på generelt grunnlag.

Dagbladet har forelagt resultatene fra Wall Street Journal, og Olsen sier mengden Apple-produkter høres mye ut.

- Jeg tror det kunne vært gjort smartere og litt mer subtilt. Det høres ut som Apple har tatt litt for mye Møllers tran, sier Olsen til Dagbladet, og fortsetter:

- Rent faglig kan man si at det er ikke uvanlig at man forsøker å knytte en produktplassering til positive karakterer og assosiasjoner. Det er hele poenget i markedsføringen at man skal tenke bra ting om Apple-produkter, og kanskje bli påvirket av dette, sier Olsen.

Naturlig og unaturlig

Produktplasseringen både kan slå positivt og negativt ut for Apple, mener Olsen.

- Det kommer an på om dette er gjort bra eller dårlig ut fra et markedsføringsståsted. Er det gjort på en forsiktig måte slik at det ikke er overtydelig, så er det antakelig en bra markedføringseffekt, sier Olsen og fortsetter:

- Hvis det derimot gjøres på en måte der seeren ser at det åpenbart er sponset, så er det ikke nødvendigvis positivt for Apple, sier Olsen.

Olsen sier seernes reaksjon på produktplasseringen, avhenger av hvilken setting Apple-produktene brukes.

- Det kommer an på om det er en naturlig del av plotet du ser. Hvis det er logisk at den telefonen brukes i den scenen, så trenger ikke folk å tenke at dette er unormalt, sier Olsen.

- Hvis produktene dyttes opp i fjeset på folk i unaturlige settinger, da blir det rart. Det er veldig avhengig av hvordan det er gjort dramaturgisk. Det avgjør om det blir naturlig eller ikke, avslutter Olsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer