Oppskaket over buing

Regissør Sofia Coppola og skuespiller Kirsten Dunst stivnet til da de ble fortalt at det hadde vært buing mot «Marie Antoinette» på pressevisningen i Cannes.

CANNES (Dagbladet.no): - Det ante vi ingenting om. En stor skuffelse, vedgikk begge to, da de på pressekonferansen like etterpå ble orientert om buingen av en reporter fra BBC.

BBC-reporteren hadde sine ord i behold. En rekke av de 2.400 pressefolkene fra hele verden som så «Marie Antoinette» i den største kinosalen i Cannes i går morges, satte i å bue da rulleteksten kom opp. Det var dette ble Coppola og Dunst orientert om og bedt om å kommentere en halvtime seinere.

Fransk småborgelighet

Trolig hadde duoen bak den revisjonistiske filmen om den franske dronningen, ventet seg en litt annen reaksjon etter aller første visning.

Men den hele og fulle sannhet er at et jubelkor konkurrerte med bu\'erne om å lage mest lyd etter visningen. Hvilket ikke den franske konferansieren på pressekonferansen unnlot å kommentere:

- De som buet, mine damer, var representanter for fransk småborgerlighet, som ikke liker at en talentfull amerikansk regissør rører ved fransk historie.

Konferansieren er nok ikke langt unna sannheten. I filmen om Marie Antoinette er det knapt nok én fransk skuespiller med. Alain Delon fikk tilbud om å spille kong Louis XV, svigerfar til Marie Antoinette.

- Men han takket nei fordi han mente at det ikke var riktig av en amerikaner å lage en film om fransk historie. Rart egentlig, når en tenker på at Delon selv har spilt i en kjent film om Italia («Le Guepard»), er Sofia Coppolas tanker om dette.

OVER SJOKKET: Regissør Sofia Coppola og hovedrolleinnehaver Kirsten Dunst hadde overkommet gårdagens sjokkåpning, da de i går kveld entret den røde løperen i Cannes for å se verdenspremieren på «Marie Antoinette». De ble nemlig smårystet over å høre at folk i salen hadde pepet da filmen ble tyvstartet med en pressevisning i går morges. SCANPIX
OVER SJOKKET: Regissør Sofia Coppola og hovedrolleinnehaver Kirsten Dunst hadde overkommet gårdagens sjokkåpning, da de i går kveld entret den røde løperen i Cannes for å se verdenspremieren på «Marie Antoinette». De ble nemlig smårystet over å høre at folk i salen hadde pepet da filmen ble tyvstartet med en pressevisning i går morges. SCANPIX Vis mer

Lost in Versailles

Reaksjonene på Coppolas film er høyst blandede etter pressevisningen i går morges og den store premieren på rød løper i går kveld.

Amerikanske Variety roser Coppola for endel friske grep, hun bruker blant annet moderne popmusikk som lydkulisser til Marie Antoinettes svinsing i og rundt Versailles på 1700-tallets Frankrike, men mener likevel at filmen ikke er mer nærende enn en av de delikate slikkeriene hun stadig putter i munnen.

«Marie Antoinette» er Coppolas tredje film, etter «The Virgin Suicides» og «Lost in Translation». Og den nye er beslektet med de to andre. Kirsten Dunst spilte i den første, og temamessig er de to siste svært like, ifølge regissøren:

- Som Scarlett Johanssons figur i «Lost in Translation» er også Marie Antoinette er ung person som prøver å manøvrere seg fram i et fremmed land.

Blir konge og dronning

Virkelighetens Marie Antoinette var østerriksk prinsesse, og i ung alder ble hun giftet bort til sønnen av Frankrikes kong Louis XV.

Når kongen dør, blir mannen konge, og Marie Antoinette dronning. De regjererer tilsynelatende uten å forstå hva som rører seg utenfor det ufattelige luksusslottet Versailles.

Når folket gjør opprør, blir kongeparet arrestert. Noen år etter pågripelsen blir Marie Antoinette henrettet ved halshogging, men filmen befatter seg hverken med politikk eller rettforfølgelse:

- Jeg har laget et portrett av Marie Antoinette fra hun kommer til Versailles for å giftes bort, og til hun føres bort og i fengsel. Jeg ønsket ikke å lage en politisk film. Og dersom jeg skulle fortsatt fram til henrettelsen måtte jeg ha lagd to filmer. Jeg hadde bare to timer på meg, forklarte Coppola da hun møtte verdenspressen i går.

«Marie Antoinette» utspiller seg nesten utelukkende i den lukkede luksusverdenen i Versailles, og er blitt en «ferie for øyet», som en journalist sa i går. Det er kaker og kostymer og latterlige etiketter så langt øyet ser.

«Mottoet for filmen synes å være; La dem få øye-kaker», skriver Variety, og henspiller på den berømte setningen virkelighetens Marie Antoinette skal ha uttalt, da hun hørte at folket manglet brød:

- Hvorfor spiser de ikke kaker i stedet?

En uttalelse som filmen Marie Antoinette, i skikkelsen til en sjarmerende Kirsten Dunst, selv avviser at hun skal ha sagt.